دستگاه تنز چگونه كار مي‌كند؟

دستگاه تنز چگونه كار مي‌كند؟

دستگاه تنز چگونه كار مي‌كند؟

تنز چيست؟

“تنز” مخفف انگليسي عبارت تحريك وراپوستي الكتريكي اعصاب يا Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation است. يك دستگاه تنز شامل يك جعبه كوچك (تقريبا به اندازه يك نوار كاست) و يك گيره پشت آن است تا بتوانيد آن را به كمر لباس خواب خود (يا هر لباسي كه در هنگام زايمان مي‌پوشيد) متصل كنيد. اين دستگاه، پالس‌هاي كوچك الكتريكي آزاد مي‌كند. چهار رشته سيم از دستگاه خارج مي‌شوند كه هر كدام به يك بالشتك چسبنده وصل مي‌شوند. شما اين بالشتك‌هاي كوچك را به پشت خود وصل خواهيد كرد؛ مي‌توانيد از ماما يا همراه خود بخواهيد كه اين كار را براي شما بكند. اگر همراه شما در اتاق زايمان به شما كمك مي‌كند، بايد دستورالعمل استفاده از اين دستگاه را (كه هنگام خريد آن دريافت كرده‌ايد) رعايت كند.

دو تا از اين بالشتك‌ها در دو طرف نخاع در تقريبا محل بند سوتين شما قرار داده مي‌شوند. دو تاي ديگر به موازات دوتاي بالايي اما پايين‌تر در تقريبا نزديكي گودي كمر شما قرار مي‌گيرند. اين بالشتك‌ها آغشته به ژل هستند تا به پالس‌هاي الكتريكي كمك كنند كه به سادگي از پوست شما بگذرند. اين دستگاه دكمه‌هايي دارد كه به شما اجازه مي‌دهد تا تناوب و شدت پالس‌ها را كنترل نماييد. همچنين يك دكمه كمكي هم دارد كه مي‌توانيد در دست خود نگه داشته و زماني كه مي‌خواهيد دستگاه حداكثر توان را آزاد كند تا يك انقباض شديد را تحمل نماييد، آن را فشار دهيد.

دستگاه تنز چگونه كار مي‌كند؟

پالس‌هاي الكتريكي اين دستگاه جلوي رسيدن سيگنال‌هاي رحم و گردن رحم به مغز را مي‌گيرند، همچنين بدن شما را تحريك مي‌كنند تا ماده مسكن طبيعي بدن كه اندورفين (Endorphin) ناميده مي‌شود را آزاد نمايد.

چه وقت بايد تنز را مورد استفاده قرار دهم؟

تنز در صورتي بهترين عملكرد را از خود نشان مي‌دهد كه دقيقا از ابتداي شروع زايمان آن را به كار بگيريد، زيرا تقريبا يك ساعت طول مي‌كشد تا بدن با آزاد كردن اندورفين به اين پالس‌هاي الكتريكي پاسخ دهد. بيمارستان‌هاي معدودي حتي در كشورهاي پيشرفته، اين دستگاه را در اختيار شما قرار مي‌دهند.

دستگاه تنز چگونه كار مي‌كند؟

مزاياي دستگاه تنز چيست؟

  • قابل حمل و غير تهاجمي است و كاملا تحت كنترل شما قرار دارد.
  • استفاده از آن آسان است.
  • جلوي تحرك شما را نمي‌گيرد.
  • هر چقدر وقت مي‌خواهيد از آن استفاده كرده و سپس خاموشش كنيد؛ اين دستگاه، اثر جانبي ندارد.
  • باور متخصصين بر اين است كه اين دستگاه، تأثيري بر نوزاد ندارد.
  • مي‌توان از آن در زايمان خانگي نيز استفاده كرد.

معايب دستگاه تنز چيست؟

  • تنها در مرحله اول زايمان مي‌تواند به شما كمك كند و هنگامي كه انقباض‌ها واقعا شديد شوند اين دستگاه نه تنها سودي نخواهد داشت بلكه شايد آزاردهنده نيز باشد.
  • ممكن است با عملكرد دستگاه نظارت الكترونيكي بر ضربان قلب كودك تداخل داشته باشد و مجبور شويد از استفاده از آن صرف‌نظر كنيد، اگر چه متخصصين احتمال تداخل دستگاه تنز با دستگاه نظارت بر ضربان قلب جنين را كم توصيف كرده اند. خاموش كردن دستگاه تنز موجب مي‌شود كه ترشح اندورفين نيز متوقف گردد.
  • اگر بخواهيد زايمان در آب داشته باشيد، مي‌توانيد اين دستگاه را پيش از ورود به استخر مورد استفاده قرار دهيد، اما استفاده از آن در درون استخر امكان‌پذير نيست.
  • استفاده از اين دستگاه، ماساژ دادن پشت شما را (كه يك راه بسيار عالي براي تسكين درد مي‌باشد) براي همراهتان دشوار مي‌كند.

دستگاه تنز چگونه كار مي‌كند؟

چند نكته مفيد و مهم:

  • انواع بسيار بسيار مختلفي از دستگاه تنز وجود دارند كه مي‌توانيد كرايه كرده يا بخريد. از دوستان، ماما يا يك فيزيوتراپيست زايماني پرس‌وجو كنيد تا به شما كمك كنند يك نمونه را انتخاب نماييد.
  • در آغاز كار، كنترل‌ها را در پايين‌ترين حد خود قرار دهيد و سپس به تدريج و همزمان با شديدتر و قوي‌تر شدن انقباض‌ها، شدت پالس‌ها را افزايش دهيد.
  • بالشتك‌ها را هر سه ساعت يكبار برداشته و پيش از قرار دادن مجدد روي پوست، آنها را به ژل آغشته نماييد. اين كار موجب مي‌شود كه تماس بالشتك‌ها با پشت شما در سطح واقعا خوبي باقي بماند.
  • به حركت ادامه دهيد. حركت كردن در طول زايمان به خانم‌ها كمك مي‌كند تا احساس كنند كنترل بيشتري بر وضعيت خود دارند، و در نتيجه تأثير اين دستگاه را افزايش مي‌دهد.
  • اگر فكر مي‌كنيد اين دستگاه به شما كمكي نمي‌كند، آن را خاموش كنيد و لازم نيست به هيچ وجه احساس بدي داشته باشيد. با اين كار، هيچ چيزي را از دست نداده‌ايد (البته به جز هزينه خريد يا كرايه دستگاه را!) همه گزينه‌هاي ديگر تسكين درد، هم از نوع دارويي و هم از نوع غيردارويي، هنوز هم قابل استفاده هستند.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *