رشد پیش از تولد

رشد پیش از تولد

رشد پیش از تولد

رشد پیش از تولد شامل سه مرحله است ، دوره نو جنینی، دوره رویانی و دوره جنینی
1-دوره نو جنینی: اززمان لقاح تا لانه گزینی یا چسبیدن جنین به دیواره رحم می باشد که حدود 14 روز است.

2-دوره رویانی :از هفته دوم تا هفته هشتم بعد از لقاح

3-دوره جنینی: از هفته هشتم تا پایان بارداری

1-دوره نو جنینی:
حدود 30 ساعت پس از باروری ، فرایند تقسیم سلولی آغاز میشود تا مجموعه مورولا و بعد بلاستولا را تشکیل میدهد.3 تا 4 روز پس از بارور شدن ، بلاستولای تازه تشکیل شده وارد رحم میشودو برای 3 تا چهار روز دیگر در آن شناور می ماند تا اینکه لایه داخلی آن به نام بلاستوسیت با ترشح آنزیمی بافت نرم و اسفنجی اندومتر را سوراخ کرده و در رحم جای می گیرد، تمام این اتفاقات 14 روز به طول می انجامد.

2-دوره رویانی:
رویان از لایه سلولی مدوری که حول مرکز بلاستوسیت قرار گرفته است به وجود میآید .سر قبل از سایر قسمتهای دیگر تشکیل میشود.در یک ماهگی استخوان پشت و مجرای مهره ها تشکیل میشود. تا 2 ماهگی جوانه های کوچکی که بعدا تبدیل به دست و پا میشودو قلب تشکیل میشود.

3-دوره جنینی:
در پایان دوره رویانی (2 ماهگی) نخستین ساختار های استخوانی ،اندامها و انگشتان وعروق خونی تشکیل میشود.در پایان سه ماهه اول اکثر اندامهای عمده ، سر و صورت شکل گرفته و ضربان قلب قابل شنیدن است.
در پایان ماه چهارم مادر حرکات جنین را احساس می کندو در ماه پنجم جنین می خوابد، بیدار میشود،می مکد و جای خود را تغییر می دهد ، در پایان ماه ششم،چشمها،پلکها،و مژه ها شکل می گیرد.

در پایان ماه نهم ناخن در انتهای انگشتان دست و پا می روید و پوست صافتر شده و با ماده محافظ مومی به نام ورنیکس کازئوز پوشانده می شود در این زمان طفل آماده تولد است.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *