علل کوتاهی قد در کودکان

علل کوتاهی قد در کودکان

علل کوتاهی قد در کودکان

کوتاهي قد در کودکان همواره مورد نگراني اولياي آنها بوده و سبب مي شود تا پيگيري و مراقبتهاي بيشتري را براي پي بردن به علت و درمان آن انجام دهند . منظور از کوتاهي قد آن است که در يک کودک ، اندازه قد در شرايط يکسان از نظر جنس ، سن و نژاد ، از ساير کودکان کوتاهتر باشد . در برخي موارد نيز کندي رشد در جوار کوتاهي قد به طور اشتراکي وجود دارد . بلندي بيش از اندازه ي قد نيز نگران کننده است .

علل کاهش رشد و کوتاهي قد در کودکان :

کاهش ميزان مصرف تغذيه مادر باردار و مشکلات رواني و اجتماعي مادر در تغذيه و پرورش کودک ، روماتيسم مفصلي ، بي اشتهايي ، مشکلات رواني واجتماعي کودک ، ژنتيک ، بيماريهاي مادرزادي ، اختلال در عمل هورمونها يي چون هورمون رشد (جي اچ ) ، فوق کليه پرولاکتين ، ال اچ ، اف اس اچ وهورمونهاي تيروئيد غده هيپوفيز در مغز بهعنوان مهمترين علت هورموني در ايجاد کوتاهي قد دخالت دارد ودر صورتي که اين غده در توليد هورمون رشد ، سستي نشان دهد کوتاهي قد رخ مي دهد .

علل کوتاهی قد در کودکان

علل بلندي قد:

ژنتيک ( سرشتي ) ، اختلالات ژنتيکي مادرزادي ( سندرم مارفان وسندرم کلاين فيلتر ) ، ازدياد توليد هورمون رشد از غده ي هيپوفيز مغز ( جي اچ ) که به ژيگانتيسم شهرت دارد ، اختلالات تيروئيدي .

پيشگيري و درمان :

براي اينکه کودکان با اختلالات قد و رشد دچار نشوند بايد آزمايشات طبي و معاينات و ارزيابي رشد و وزن کودک را به صورت منظم انجام داد . و بايد شرايطي بوجود آيد که مشکلات روحي و رواني کودک و مادر به حداقل برسد ودر صورتي که از تغذيه مناسب برخوردار نيستند برنامه غذايي مناسبي برايشان تهيه شود

 . 1استفاده از لبنيات ، حبوبات ، ميوه و بويژه سبزيجات که که تهيه آن مستلزم هزينه زيادي نيست ، بسيار ضروري است .

2. نبايد از داروهاي ممنوعه استفاده شود .

3. مشاوره ازدواج به ويژه ازدواج فاميلي را بسيار جدي بگيريد .

4. در ماههاي اول تولد و تا 2 سالگي بايد در مورد رشد کودک ، وزن و قد او حساسيت بيشتر نشان داد و او را همسن و سالهايش مقايسه کرد .

5. در صورت مشکوک بودن از نظر قد و سن و نژاد نسبت به ساير کودکان ، بايد به پزشک مراجعه کرد تا به درمان کودک بپردازد .

علل کوتاهی قد در کودکان

تغذيه بد و طول قد مردم

محمد اسماعيل اکبری، معاون سلامت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی گفت نامناسب بودن کيفيت تغذيه در کشور طی چند سال اخير، باعث کاهش ۵ / ۲ سانتی قد مردم در کشور شده است.  به گزارش ايرنا، وی امروز افزود انسان محور توسعه پايدار است و بخش کشاورزى يکی از مولفه هاى بزرگ اين توسعه به شمار می رود.  آقای اکبری در عين حال گفت امروزه، کشور داراى سالم ترين گندم در منطقه است که اين امر نشان از روند مثبت کار در اين زمينه دارد آمريکا از بسياری جهات در جهان ممتاز است، اما مردم آن کشور به لحاظ تناسب اندام از برخی کشورها به خصوص اروپايی ها عقب می افتند.  پروفسور جان کوملوس، يک متخصص آلمانی، با تحليل داده های مربوط تقريبا 250 هزار نفر طی 200 سال گذشته به اين نتيجه رسيده است.  وی دريافت که درحالی که اروپايی ها به طور فزاينده ای بلندتر می شوند، رشد آمريکايی ها از اين نظر “متوقف” شده است.

در قرن نوزدهم، هلندی ها به طور متوسط نزديک به 8 سانتيمتر از آمريکايی ها کوتاه تر بودند، اما آنها اکنون به طور متوسط حدود 8 سانتی متر بلندترند.  پروفسور کوملوس، استاد اقتصاد در دانشگاه مونيخ، قامت گروهی از افراد شاملسربازان جنگ کرايميا در اروپا، برده های آمريکا و مردان امروز نروژی را بررسی کرد.  او دريافت که در زمان جنگ استقلال آمريکا در سال 1775، ميانگين قد مردان آمريکايی 175سانتيمتر، يعنی تقريبا 5 سانتيمتر بلندتر از ميانگين قد مردانبريتانيايی بود.  اما اکنون ورق برگشته و مردان بريتانيايی تقريبا يک و نيم سانتيمتر از مردان آمريکايی، که اکنون به تقريبا 178 سانتيمتر رسيده اند، بلندتر هستند.  اما اختلاف هلندی ها و آمريکايی ها حتی از اين نيز بيشتر است، به طوری که ميانگين قد هلندی ها اکنون از 185 سانتيمتر تجاوز می کند. پروفسور کوملوس گفت که کشورها اهميت افزايش چاقی را درک کرده اند، اما به اين مساله که قامت يک ملت چه اطلاعاتی درباره وضعيت سلامت آن در اختيار دانشمندان می گذارد کمتر توجه شده است.

علل کوتاهی قد در کودکان

کيفيت تغذيه و ساير عوامل

وی گفت دسترسی به خدمات بهداشتی و نظام رفاه اجتماعی، کيفيت مراقبت از زنان باردار و نوزادان، وضعيت اجتماعی و تغذيه متعادل، جملگی بر قامت انسان تاثير می گذارند.  به گفته او بلندتر بودن هلندی ها احتمالا به خاطر آن است که آنها “از بهترين مراقبت ها در جهان” پيش و پس از تولد برخوردارند.  در مقابل، در حدود 40 ميليون آمريکايی (از ميان تقريبا 300 ميليون نفر) از بيمه بهداشتی محرومند.  پروفسور کوملوس به بی بی سی گفت: “علل نهفته در پس اختلاف قد معمای بزرگی است.”

اما وی گفت که احتمال دارد که تفاوت های اجتماعی، اقتصادی و پزشکی ميان اروپا و آمريکا سبب اين اختلاف شده باشد.  او گفت: “به نظر ما می توان آن را به عواملی چون مراقبت های بهتر پزشکی در کشورهای اروپای غربی و شمالی، و دسترسی بهتر به نظام رفاه اجتماعی مرتبط دانست.”  همچنين توزيع درآمد در کشورهای اروپای غربی و شمالی متوازن تر است.”  وی در نشريه “مقالات اقتصادی” (Economic Literature) نوشت: “در آمريکا نگرانی زيادی نسبت به اپيدمی چاقی ابراز می شود، زيرا متوجه پيامدهای آن برای سلامتی هستند، اما اين واقعيت که مشخصات اندام آمريکايی ها نسبت به اروپايی پس رفته است تقريبا از انظار پنهان مانده است.”

در ظرف نيم قرن گذشته آمريکايی ها بی آنکه کسی متوجه باشد از لحاظ اندام دچار تحولی واقعی شدند. در حوالی که آنها در حوالی جنگ جهانی دوم هنوز بلند قامت ترين مردم جهان بودند، اکنون در آغاز قرن 21 به يکی از چاق ترين ملل جهان بدل شده اند.”  اماندا واين، از انجمن تغذيه بريتانيا، گفت: “عوامل زيادی بر قد انسان اثر می گذارد که از جمله عوامل موروثی است، اما تغذيه عامل مهمی به حساب می آيد.”  دسترسی مردم آمريکا به مواد غذايی بسيار سهل است، آنها از مواد غذايی محروم نيستند. اما اينکه سالم غذا می خورند يا نه بحث ديگری است. تغذيه خوب برای سلامت کلی انسان اهميت زيادی دارد.”

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *