مامان زنگ تفریح چی بخورم ؟

مامان زنگ تفریح چی بخورم ؟

مامان زنگ تفریح چی بخورم ؟

یکی از دغدغه های والدین نیم چاشت مناسب و سالم برای زنگ تفریح کودکشان در مدرسه است . گرچه بعضی از دانش آموزان و شاید والدین آنها ترجیح دهند تا چیزی از بوفه مدرسه یا اغذیه فروشی تهیه کنند اما این گروه باید بدانند که این مواد خوراکی جزء مواد غذایی کم ارزش محسوب می شوند .

انواع خوراکی های فاقد ارزش شامل پفک ، چیپس ، آدامس ، شکلات و نوشابه هستند که نه تنها سبب بی اشتهایی کاذب می شوند بلکه بدلیل بالا بودن مقدار نمک و چربی باعث بروز بیماری در بزرگسالی می شوند . توصیه ما به والدین گرامی این است که از تغذیه کودک خود در طی نه ماه سال تحصیلی غافل نشوید .
از آنجا که کودکان در سنین رشد هستند باید به برنامه غذایی آنها توجه ویژه شود ضمن آنکه رفتار تغذیه ای او نیز در این سالها شکل می گیرد و یا تغییر می کند . نکات زیر را برای تهیه میان وعده کودک خود به خاطر بسپارید .
۱. والدین عزیز کمی راحت طلبی را کنار بگذارید و با کمی صرف وقت میان وعده مناسبی برای زمانی که کودکتان در مدرسه است ، ترتیب ببینید .
۲. میان وعده غذایی باید براحتی قابل حمل باشد ، مصرف آن راحت بوده و در زمان کوتاه زنگ تفریح یا ورزش مورد استفاده قرار گیرید . در این خصوص از سلیقه و میل کودک خود نیز جویا شوید .
۳. یکی از نیم چاشت های بسیار مناسب گذاشتن چند عدد خرما همراه با گردو می باشد . خرما دارای کلسیم ، منیزیوم ، فسفر ، آهن و ویتامین های A ، B ، E و مقداری هم ویتامین C است . به دلیل انرژی بخش بودن ، حمل راحت ، استفاده سریع ، مصرف آن در زنگ های تفریح و قبل از زنگ ورزش مفید است .

مامان زنگ تفریح چی بخورم ؟

۴. انجیر خشک هم از مواد مغذی است که معمولاً کودکان از خوردن آن استقبال می کنند . انجیر دارای کلسیم ،آهن ، فسفر ، پتاسیم ، پروتئین ، چربی ، قند و ویتامین های A ، B ، C است . انجیر باعث از بین رفتن بوی بد دهان می شود و استخوان ها را محکم می کند و نیز ضد یبوست است . انجیر نیز بدلیل سهولت در حمل و مصرف توصیه می شود .
۵. گذاشتن حداقل یک نوع میوه فصل مثل سیب یا مرکبات (پرتقال ، نارنگی ، لیموشیرین ، موز و گلابی) نیز توصیه می شود . به خصوص اگر برای کودکتان بیسکویت یا مواد قندی گذاشته اید مصرف سیب باعث پاک کردن مواد غذایی از دندان ها خواهد شد .
۶. میوه های خشک در تمام فصول سال در دسترس هستند . مقداری از میوه های خشک نظیر خرما ـ انجیر ـ برگه هلو ـ آلبالو خشکه ـ آلو ـ توت خشک ، کشمش ، نخودچی و مغز میوه ها مانند گردو ، فندوق ، بادام ، دانه های روغنی مثل کنجد و خشخاش تهیه کنید و به تناوب مقدار کمی از آن را روزانه برای کودک خود بگذارید . این مواد خوراکی دارای مقدار زیادی آهن هستند و مصرف آن بین دو وعده غذای اصلی بسیار مفید است . کمبود آهن باعث احساس خستگی ، رنگ پریدگی ، ضعف حافظه و تمرکز می شود و این مواد با جبران کمبود آهن سبب شادابی و افزایش هوش خواهند شد .
۷. یک لقمه آماده از نان پنیر گردو یا سیب زمینی پخته که براحتی می توان آن را در منزل تهیه کرد همیشه در مدرسه به عنوان یک نیم چاشت لذیذ بوده و هست .
۸. با صرف اندکی وقت ، سلامت کودک خود را تأمین کنید و مطمئن باشید خیلی سریع هم خودتان به این روند عادت می کنید و هم کودکتان با یک عادت غذایی مناسب و رفتار تغذیه ای صحیح آشنا می شود .

واحد مرکزی خبر

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *