نق زدن کودکان

نق زدن کودکان

نق زدن کودکان

نق زدن

نق زدن همیشه والدین را آزار می دهد. کلمات و مواردی که کودک درباره ی آن نق می زند، زیاد مهم نیستند بلکه تحمل لحن نق نق پایان ناپذیر و دشوار است. معمولاً نق زدن از حدود سنین دبستان نیز ادامه خواهد یافت ما نمی خواهیم درباره ی عل بروز این مشکل بحث کنیم( پاره ای از متخصصان بر این باورند که نشانه ه های نا بالغی، لوس شدن یا بی امنیتی است، در حالی که عده ای دیگر می پندارند که ناشی از اضطراب است.) بلکه بر آنیم که نشان دهیم چگونه با آن برخورد کنید.

راهکارها:

● کودک را مشغول کنید: از یک نو پا انتظار نداشته باشید که زمان فراغت خود را مفید بگذراند بکوشید به او فعالیت ها و انتخاب هایی را ارائه دهید. هنگامی که کودکان کسل اند اغلب نق زدن را شروع می کنند. چون هیچ کار بهتری برای انجام دادن ندارند. از پیش بیندیشید. فعالیت هایی را برای او پیدا کنید که چگونه با اشیای جدید بازی کند و چند کار سبک در خانه برای او در نظر بگیرید. بگذارید علایق کودک راهنمای شما باشند و با توجه به علائق او برنامه ریزی کنید. متعجب خواهید شد که یک کودک نو پا چقدر می تواند برای خودش و شما کار انجام دهد. افزون بر آن کودک نو پا در طی انجام این کارها، چیزهای زیادی یاد میگیرد.( چگونه با کودکم رفتار کنم/171)

نق زدن کودکان

سریع پاسخ دهید: سعی کنید که وقتی به گونه ای مناسب می کوشد با شما سخن بگوید، سریع به او توجه کنید. صبر نکنید تا کودک ناچار شود برای آنکه سوال یا درخواستش را پاسخ بدهید، نق بزند.(همان/171و172)

با ملایمت از کودک بخواهید کهخ خواسته های خود را قشنگ تر بیان کند.از لغات شاده ای استفاده کنید که کودک بتواند آنها را بیان کند. در ابتدا لغاتی را که می خواهید کودک استفاده کند به زبان بیاورید. هنگامی که با نحوه ی صحبت کردن آشنا شد، به تدریج از تذکرهای خود کم کنید.(برای همه ی پدرها و مادرها/180)

 ● هنگامیکه نمی توانید به او پاسخ بدهید به او بگویید: (( می شنوم چه می گویی. یک پانیه دیگر جوابت را می دهم)) یا اینکه توجهش را به سوی خود جلب کنید. در چشمهایش نگاه کنید و با اشاره به او بگویید: (( یک دقیقه صبر کن)) اگر باید برای مدت نا محدودی صبر کند ناچار می شود دست به کار ناشایسته ای بزند تا توجه شما را به دست آورد.

● به او یاد بدهید چگونه درخواست کند. بگذارید کودک تفاوت بین نق زدن و صحبت طبیعی را دریابد در صورت امکان صدای نق زدن کودک را روی نوار ضبط کنید و بگذارید صدای خودش را که در حال نق زدن است بشنود. نقش بازی کنید و به او نشان دهید که راه صحیح درخواست چگونه است وقتی مطمئن شدید که می فهمد نق زدن یعنی چه، برای او روشن کنید که نق زدن پذرفته نیست.چگونه با کودکم رفتار کنم/172)

● کودک را به خاطر درست صحبت کردنش تشویق کنید: هرگاه کودک با لحن بهتر و مناسب تری صحبت کرد او را تحسین کنید. به عنوان مثال بگویید: ((آفرین، خیلی قشنگ خواسته ات را گفتی.)) مراقب باشید که هرگاه کودک بدون تذکر شما به طور شایسته تقاضایی کرد، حتماً او را تحسین و تشویق کنید.(برای همه ی پدرها و مادرها/181)

نق زدن کودکان

● هنگامی که می خواهید به درخواست کودک پاسخ نه بدهید آن را بگویید و به آن پایبند باشید. اگر فرزند شما نق زد بی اعتنایی کنید. پس از آنکه فرزندتان چیزی را مجدداً با نق زدن از شما خواست و طی سه دقیقه آن را تکرار کرد باید به او بگویید: (( اگر اولین بار بدون نق زدن از من خواسته بودی، می توانستم به تو گوش دهم. پنج دقیقه دیگر دوباره بگو.)). اگر فرزند شما پس از 5 دقیقه بدون نق زدن سوال کرد به او پاداش بدهید. اگر دوباره نق زد بی اعتنایی کنید. در صورتی که فرزند شما از ابتدا به طور صحیح سوال کرد حتماً به او پاداش بدهید. هدف از این روش کمک کردن به فرزندتان است که یاد بگیرد از همان بار اول بدون نق زدن صحبت کند.(نق زدن موقوف/17)

● از محرومیت موقت استفاده کنید: وقتی کودکتان نق زدن را آغاز کرد به او بگویید: (( وقتی نق زدن را بس کردی بیا تا با هم حرف بزنیم. )) در مورد کودکان نو پا او را بردارید و جای دورتری که می توانید او را ببینید، مثلا روی صندلی مخصوص نق زدن، بنشانید به گونه ای که احساس تبعید شدن بکند. اگر کاملاً به گریه کردن خاتمه نداد ولی به نظر می رسد که واقعاً سعی خودش را می کند پس از چند دقیقه به او اجازه بدهید که نزد شما بیاید.(چگونه با کودکم رفتارکنم/173)

● اجازه ندهید کودک با نق زدن پیروز بشود: اگر نق زدن کارگر افتد کودک از آن به عنوان روشی برای بدست آوردن خواسته هایش ادامه خواهد داد.)چگونه با کودکم رفتار کنم/172

گردآورنده : فریبا نقدی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *