کوبیدن سر به دیوار

کوبیدن سر به دیوار

کوبیدن سر به اجسام

والدین معدودی وجود دارند که می توانند به تماشای کودکی که سرش را به دیوار می کوبد بنشینند. آنها نه تنها برای آسیب های احتمالی که به کودک می رسد نگرانند، بلکه از وجود اختلالات روانی در او هراسان هستند. گاهی ممکن است کوددک سر خود را آنقدر محکم به دیوار بکوبد که پیشانی اش همیشه متورم و زخمی باشد.در ابتدا برای اطمینان بخشیدن به شما که چنین کودکی دارید چند نکته را ذکر کنیم:

الف) کودکان به ندرت با این رفتارشان موجب آسیب به خود می شوند.

ب) آنها ممکن است از این فعالیت ها به عنوان برطرف کننده ی فشار روانی یا آرامبخش استفاده کنند. بسیاری از کودکان تا سه ماهگی دچار چنین عادت های آشفته ای می شوند و در 18 و 24 ماهگي به اوج خود مي رسد، اما بیشتر موارد، تا سه سالگی بسیاری از انها این عادت ها را ترک می کنند اگر این عادت پس از سه سالگی باقی بماند باید تحت کنترل قرار گیرند.(چگونه با کودکم رفتارکنم/390)

راهکارها:

از نادیده گرفتن سنجیده استفاده کنید: توجه بیش از حد به این رفتارها از سوی والدینی که قصد غلبه بر آنها را دارند، نتیجه ای معکوس به دنبال خواهد داشت. چرا چیزی که شما را راضی می کند، ترک کنید؟ پس این رفتارها به ویژه، در طول روز نادیده بگیرید. بکوشید هیچ توجهی به آنان نشان ندهید. تا هنگامی که کودک سر کوبیدن را متوقف نساخته است با او صحبت نکنید اما پس از توقف این رفتار ها به او نزذیک شوید و عشق و علاقه خود را به او نشان دهید(همان390/391)

کوبیدن سر به دیوار

● محیط را تغییر دهید: وسایل اتاق را طوری بچینید که احتمال هرگونه آسیبی کاهش یابد.(همان/391)

● برای کسب آرامش به کودک کمک نمایید. بسیاری از کودکانی که دچار این عادت هستند نیاز به آرامش دارند. اگر کودک برای آموختن روش های کسب آرامش به اندازه ی کافی سن ندارد ، موسیقی ملایمی بگذارید و از اوبخواهید خود را در یک مکان خیای در حال قدم زدن تصور کند.

● وقتی کودک به سن پنج سالگی برسد، می تواند روش های کسب آرامش را فراگیرد بر روی تمرین های آرام کننده کل بدن تأکید کنید. برای ثبت جلسات آموزشی جدولی را در اختیار کودک قرار دهید. این جلسات باید قبل از مواقعی که سرکوبیدن به حداکثر خود می رسد تشکیل شوند.

● موقعیت ها را محدود کنید. اگر کودکی در مواقع یا مکان های خاص سرش را به اشیا می کوبد حضور در آن شرایط را منوط به خودداری از این عادت کنید. کنترل شخصی کودک را با یک وقت اضافه برای انجام فعایت دلخواهش پاداش دهید و همین طور کودک را در آغوش بگیرید و ببوسید.(همان/392)

● از افراد متخصص کمک بگیرید: اگر سر کوبیدن ترک نشد یا حتی بیشتر شد از افراد متخصص کمک بگیرید. این رفتار می تواند نشانگر مشکلات جدی تری باشد.

گردآورنده : فریبا نقدی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *