گاز گرفتن توسط انسان

گاز گرفتن توسط انسان

گاز گرفتن توسط انسان

اگر يك بچه ديگر كودك من را گاز گرفت، چكار بايد بكنم؟

گاهي پيش مي‌آيد كه يك كودك در حين بازي يا از روي عصبانيت يك كودك ديگر را گاز بگيرد. در اين موارد معمولا پوست پاره نمي‌شود و جراحت نيز جدي نيست.

اما اگر پوست پاره شود قضيه فرق دارد. دهان انسان پر از باكتري است و خطر ابتلا به عفونت نيز 10 تا 15 درصد است. گازهاي محكم بر روي صورت، دست‌ها و اندام‌هاي تناسلي مي‌توانند بيش از همه خطرناك باشند.

اگر كودك شما را گاز گرفته‌اند و پوست او پاره نشده است، صرفا محدوده گاز را با آب و صابون ملايم بشوييد.

اگر پوست پاره شده است، جراحت را با صابون ملايم و آب جاري به مدت 3 تا 5 دقيقه بشوييد (اما روي زخم را نخراشيد)، سپس آن را با يك باند تميز بپوشانيد. اگر زخم خونريزي دارد با يك پارچه تميز و خشك روي آن را فشار دهيد و در صورت امكان آن قسمت را بالاتر از سطح بدن قرار دهيد.

اگر پوست پاره شده است بايد كودك را براي معاينه نزد پزشك ببريد كه جراحت را تميز و بررسي كند. همچنين دستورات لازم براي تميز نگه داشتن زخم را به شما بدهد.

پزشك معمولا ترجيح مي‌دهد كه جراحت را بخيه نزند، مگر اينكه شديد يا روي صورت كودك باشد. بخيه زدن مي‌تواند خطر بروز عفونت را افزايش دهد.

همچنين ممكن است يك دوره كوتاه آنتي‌بيوتيك براي پيشگيري از عفونت تجويز نمايد كه به محل و شدت گاز بستگي دارد.

گاز گرفتن توسط انسان

چه نوع عفونت‌هايي ممكن است از طريق گاز گرفتن منتقل شوند؟

گاز مي‌تواند باكتري‌هايي از قبيل استافيلوكوك را كه به طور معمول در دهان انسان وجود دارند منتقل نمايد. همچنين مي‌تواند بيماري‌هايي جدي مانند هپاتيت را نيز منتقل كند.

هرچند متخصصين احتمال سرايت ويروس ايدز را از طريق گاز گرفتگي رد نمي‌كنند، اما اين قضيه بسيار بعيد است. براي سرايت ويروس ايدز، فرد آلوده بايستي خونريزي داشته باشد، پوست فرد مقابل را با گاز پاره كند و خون خود را به درون جراحت وارد نمايد. هيچ موردي از انتقال ويروس ايدز از طريق گاز و بدون انتقال از طريق خون تاكنون گزارش نشده است.

چگونه مي‌توانم بفهمم كه محل جراحت، عفونت كرده است يا نه؟

اگر كودك شما هر يك از نشانه‌هاي زير را كه علامت عفونت هستند نشان داد فورا با پزشك تماس بگيريد:

  • افزايشِ تورم، قرمزي يا حساسيت محل جراحت
  • چرك
  • تب (بيشتر از 38 درجه سانتيگراد)
  • خروج رگه‌هاي قرمزرنگ از محل گاز گرفتگي يا احساس گرما در آن محل

گاز گرفتن توسط انسان

همچنين اگر محل گاز گرفتگي ظرف 10 روز خوب نشد كودك را براي معاينه نزد پزشك ببريد.

براي پيشگيري از تكرار گاز گرفتگي، چه كار مي‌توانم بكنم؟

اگر كودك شما را در مهدكودك گاز گرفته‌اند، با مربي او صحبت كنيد. از او بخواهيد كه به والدين كودكي كه گاز گرفته است، اخطار بدهد.

اگر گاز در هنگام دعوا رخ داده است، سعي كنيد مسئله را حل كنيد و البته در مورد روش‌هاي حل مسالمت‌آميزِ بحث و مشاجره نيز با كودك خود صحبت كنيد. اگر اين مسئله در حين بازي‌هاي بچه‌گانه رخ داده است، در مورد روش‌هاي سالم‌تر براي بازي با كودك خود صحبت نماييد.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *