مقدار شیر نوزاد

مقدار شیر نوزاد

نوزاد به چه مقدار شیر نیاز دارد واستفاده از پستانک و شیشه شیرتوصیه می شود یا خیر؟
شیر دادن نوعی جریان عرضه و تقاضاست. شیر در صورتی تولید می‌شود كه كودك شیر بخورد و میزان شیری كه می‌خورد به بدن می‌فهماند كه چه مقدار شیر نیاز دارد. هر شیشه شیر خشك و آب و‌ آبمیوه كه كودك می‌گیرد باعث می‌شود كه بدن شیر كمتری تولید كند.
برای كودك، استخراج شیر از شیشه راحت تر از استخراج شیر از سینه مادر است و در نتیجه با شیشه شیر دادن به كودك هم باعث می‌شود كه كودك نتواند سینه را بخوبی بگیرد و هم ترجیح بدهد که برای راحتی بیشتر با شیشه تغذیه كند.
مکیدن پستانک باعث می شود که کودک با نحوه شیر خوردن از سینه مادر مشكل پیدا کند و همچنین باعث می‌شود مقدار زمانی كه كودك با سینه مادر ارتباط برقرار می‌كند كمتر شود؛ در نتیجه، میزان شیر مادر کاهش می یابد.
این نیز ممکن است منجر به «مشكل با نوك سینه» شود. همچنین، باعث می‌شود كه تحریك نوك سینه كه در انتقال شیر نقش مهمی دارد كم شود و – در نتیجه – میزان تولید شیر كاهش یابد.
در چند هفته اول، برخی كودكان غالبا می‌خوابند و خیلی كم تقاضای شیر می‌كنند؛ اما شما در هر صورت هر دو ساعت یك بار در روز و هر 4 ساعت در شب به كودك شیر دهید تا میزان شیرتان كم نشود.

نباید طبق زمانبندی خاصی به كودكتان شیر داد. اگر هر وقت كه كودك احساس گرسنگی بكند و شما به او شیر دهید، باعث ازدیاد شیرتان می‌گردد؛ اما زمانبندی مشخص برای شیردهی به تولید و ازدیاد شیر لطمه وارد می‌كند.
قطع شیردهی به تولید شیر و میزان آن آسیب می‌رساند. همچنین، باعث می‌شود كه چربی موجود در شیر – كه موجب وزن گرفتن كودك و پر انرژی ماندن او در بین فواصل شیردهی می‌شود – به او نرسد.
توجه: اگر تمایل دارید كه شیر شما افزایش یابد، بگذارید كودك در هر وعده كامل از یك سینه تغذیه كند و سپس سینه دیگر را به او بدهید

گرداورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *