آمادگی برای زایمان

آمادگی برای زایمان

در ارتباط با آمادگی برای زایمان و فرایند زایمان چه می دانیم؟

آمادگی برای زایمان

اصطلاح آمادگی برای زایمان به آمادگی جسمی ، اجتماعی ، فکری ، و هیجانی برای تولد نوزاد اطلاق می شود . مراقبت فیزیکی خوب از بدن ، محیط مناسبی را برای جنین در حال رشد فراهم می سازد تا کودک بتواند در آن رشد کند. آمادگی فکری ،وجود آموزش کافی و آگاهی از فرایند تولد،بستری شدن قبل و بعد از تولد ، و مراقبت از مادر و شیرخوار را تضمین می کند.
آمادگی هیجانی،ترس و تنش را به حداقل می رساند تا زایمان حتی المقدوربه رویدادی خوشایند و بدون درد تبدیل شود. آمادگی برای زایمان در واقع آمادگی کلی زن و شریک زندگی اش برای تجربه والد شدن است. امروزه پدران تشویق می شوند که همراه با همسران خود در کلاسهای آموزشی شرکت کنند و در جریان وضع حمل و زایمان همسران خود قرار گرفته و کنار آنها باشند. بی تردید ، علاقه شوهر به مشارکت در زایمان در راحتی جسمی و رضایت همسرش از این تجربه بسیار اهمیت دارد .
فرایند زایمان
دردهای زایمانی واقعی ماهیتی دوره ای دارد که در فواصل ثابت باز می گردد. فاصله انقباضات رحم معمولا در ابتدا 15 تا 20 دقیقه است ، که اگر زایمان خوب پیشرفت کند به 3 تا 4 دقیقه کاهش می یابد.علاوه بر آن مدت هر انقباض از 30 ثانیه به یک دقیقه افزایش خواهد یافت.
اولین نشانه شروع زایمان گاه ترشح تکه مخاطی خونابه رنگی به نام (شو) می باشد که دهانه رحم را می بندد، در برخی موارد نیز نخستین علامت زایمان پاره شدن کیسه آمنیوتیک است که منجر به جاری شدن یا تراوش مایعی شبیه آب از واژن می شود . تقریبا دریک هشتم کل بارداری ها ، خصوصا در اولین بارداری ، غشای آمنیوتیک قبل از زایمان پاره می شود.
مدت زایمان در زایمان اول معمولا بیش از 12 تا 14 ساعت طول میکشد و مدت آن در بارداری های بعدی رفته رفته کاهش می یابد و به طور متوسط 6 تا 8 ساعت طول می کشد.
فرایند زایمان را می توان به سه مرحله تقسیم کرد . نخستین و طولانی ترین مرحله ،مرحله اتساع است که در طی آن نیروی عضلات رحم با فشار بر نوزاد رفته رفته دهانه رحم را باز می کند . پس از اتساع کامل دهانه رحم , مرحله دوم که در طی آن نوزاد از مجرای زایمان عبور می کند آغاز می شود و در مرحله آخر پلاسنتا یا جفت از رحم خارج می شود.

گردآورنده: سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *