اشتباهات والدين تازه‌كار را بشناسید

اشتباهات والدين تازه‌كار را بشناسید

اشتباهات والدين تازه‌كار را بشناسید

هم كوچولوي‌تان را مي‌كشيد هم خودتان را!
پدر يا مادر بودن واقعا يكي از سخت‌ترين كارهاي دنياست و سخت‌ترين روزهاي اين تجربه هم اولين ماه‌هاي بعد از به دنيا آمدن نخستين فرزند است. در واقع هر قدر هم درباره پدر يا مادر بودن دانسته‌هاي شما زياد باشد، باز هم در اين چند ماه اشتباه نكردن غيرممكن است
پدر يا مادر بودن واقعا يكي از سخت‌ترين كارهاي دنياست و سخت‌ترين روزهاي اين تجربه هم اولين ماه‌هاي بعد از به دنيا آمدن نخستين فرزند است. در واقع هر قدر هم درباره پدر يا مادر بودن دانسته‌هاي شما زياد باشد، باز هم در اين چند ماه اشتباه نكردن غيرممكن است. درست عمل كردن به وظايف پدري يا مادري، چيزي است كه به مرور و به تجربه ياد مي‌گيريد. با اين حال بعضي اشتباهات شايع هستند كه اگر از قبل در مورد آن‌ها بدانيد بهتر مي‌توانيد از آن‌ها دوري كنيد. در اينجا با 6 مورد از اين اشتباهات آشنا مي‌شويد.
نگراني را كنار بگذاريد
بيشتر والدين فكر مي‌كنند نوزاد تازه متولد شده چيزي مثل يك جسم ظريف شيشه‌اي است كه حتي با وزيدن يك باد امكان شكستن آن وجود دارد. بنابراين با هر بار عطسه نوزاد نگراني سرتاپاي آن‌ها را فرا مي‌گيرد و بدترين حالت‌هاي ممكن را در ذهن خودشان تداعي مي‌كنند. بهترين كار اين است كه به حرف پزشك‌تان اعتماد كنيد و در مواردي كه نبايد زياد از حد نگران باشيد، بي‌خيالي را تمرين كنيد!

اشتباهات والدين تازه‌كار را بشناسید

[b]بخوابيد

همه مي‌دانند كه پدر يا مادر يك نوزاد بودن يعني كمبود خواب داشتن! اما قضيه به اين دشواري هم نبايد باشد! بايد با همسرتان طوري تقسيم وظايف كنيد كه هر كدام از شما بتواند در طول شب دست كم چند ساعت خواب متوالي داشته باشد. [b]
هر چه مي‌شنويد، باور نكنيد!
مردم عادت دارند درباره بچه‌داري نظر بدهند. البته اجراي اغلب اين نظرات خطري براي نوزادتان ندارد اما نكته اين‌جاست، آن‌هايي كه اين پيشنهادها را به شما مي‌دهند، خودشان اغلب نظرشان در هر زماني فرق مي‌كند! بنابراين به جاي آنكه به همه حرف‌ها گوش بدهيد و همه نصيحت‌هاي خاله و عمه را اجرا كنيد، بهتر است خودتان فلسفه مشخصي براي كارهاي‌تان داشته باشيد و نقش خود را به‌عنوان مادر يا پدر براي خودتان روشن كنيد، سپس فقط به‌نظرات كساني گوش بدهيد كه هم‌فكر شما هستند. همچنين يادتان باشد كساني كه ادعا مي‌كنند خيلي از بچه‌داري سر در مي‌آورند، آن قدر‌ها هم متبحر نيستند. بهتر است قبل از هر چيز و بيشتر از هر چيز به حرف پزشك گوش بدهيد.
به همسرتان توجه كنيد

همه قبول دارند كه يك نوزاد تازه متولد شده‌ وارد مركز توجه خانواده است. خب، ما هم موافقيم. تازه! اين موضوع فقط محدود به دوران نوزادي نيست. پدر و مادر تقريبا تا وقتي بچه بتواند خودش مستقل شود، ناگزيرند تا توجه زيادي به او كرده و قسمتي از وقت و زندگي‌شان را وقف فرزندشان كنند، اما اشتباهي كه اغلب والدين تازه‌كار مرتكب مي‌شوند اين است كه نقش خود را به‌عنوان همسر ناديده مي‌گيرند و اين موضوع منجربه بروز اختلاف بين همسران مي‌شود. بنابراين با وجود نوزاد تازه متولد شده بايد حواس‌تان باشد كه براي يكديگر هم وقت بگذاريد و زماني را به با هم بودن اختصاص دهيد.
زياد لباس نپوشانيد

اشتباهات والدين تازه‌كار را بشناسید

بعضي‌ها فكر مي‌كنند هر چه بچه كوچك‌تر باشد، بايد لباس بيشتري هم تنش كرد! اما شما را به خدا در اين گرماي هوا اين قدر لباس تن نوزاد بيچاره نكنيد! بيش‌ازحد پوشاندن نوزاد باعث ضعيف شدن او مي‌شود و حتي گاهي ممكن است براي او خطر جاني داشته باشد، زيرا نوزادان نمي‌توانند مانند بزرگسالان دماي بدن خود را تنظيم كنند و اگر بيش‌ازحد گرم شوند، آب بدن‌شان از دست مي‌رود و در معرض بيهوشي و حتي مرگ قرار مي‌گيرند. به‌عنوان يك قانون، بد نيست بدانيد در هر فصلي، همان‌قدر كه بزرگسالان لباس مي‌پوشند، نوزادان بايد تنها يك لايه بيشتر به تن داشته باشند، آن هم يك لايه لباس نخي.
ولخرجي نكنيد

بايد قبول كنيد كه آنچه نوزاد بيشترين نياز را به آن دارد، يك پدر و مادر خوب و مهربان و يك محيط امن و آرام براي رشد كردن است. انصافا خريدن اشياي گران‌قيمتي كه فقط حساب بانكي شما را خالي مي‌كنند و نهايت تاثير آن‌ها زيبايي ظاهري اتاق كودك است، در اين سن براي نوزاد شما لازم نيست و چه قبول داشته باشيد و چه نه، شما اغلب اين اشيا را براي دل خودتان مي‌خريد

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی ومشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *