تكامل و پيشرفت فيزيكي به كمك بازي: آب بازي و شنا كردن

تكامل و پيشرفت فيزيكي به كمك بازي: آب بازي و شنا كردن

تكامل و پيشرفت فيزيكي به كمك بازي: آب بازي و شنا كردن

ازيهاي آبي يكي از بهترين راههايي هستند كه موجب افزايش هماهنگي بين اعضاي بدن كودك شده و همچنين باعث مي شوند كه او با بدنش اُنس بگيرد؛ اما بهتر است كودك را مرحله به مرحله با آب آشنا كنيد و براي اين كار، از خود كودك كمك بگيريد. بعضي از بچه ها دوست دارند كه سرشان را زير آب ببرند، اما اين كار براي برخي ديگر دشوار به نظر مي رسد و مدتي زمان مي برد. بعضي ها از آب بازي خوششان مي آيد، اما بعضي ديگر دوست دارند كه به آرامي با دست يا پا، با آب بازي كنند. اكثر كودكان، احساس شناور بودن بر سطح آب را دوست دارند: اين كودكان مي توانند هنگامي كه در آب هستند تا ارتفاع بيشتري (در مقايسه با خُشكي) بالا بپرند، و همچنين نرم تر فرود بيايند. اما بعضي از بچه ها ممكن است دوست نداشته باشند كه كاملا خيس شوند. سعي كنيد بفهميد كه او از چه چيزي خوشش مي آيد يا با چه كاري راحت تر است و از همان جا شروع كنيد.

تكامل و پيشرفت فيزيكي به كمك بازي: آب بازي و شنا كردن

مسلما هنگام آب بازي، حفظ امنيت كودك يك نكته كليدي است. شما بايد تا زماني كه كودكتان بتواند به تنهايي شنا كند با او در آب بمانيد؛ البته او تا چند سال ديگر قادر به يادگيري اين كار به طور كامل نخواهد بود. در بعضي از استخرهاي محلي يا مهدهاي كودك، كلاسهايي براي بچه هاي كوچك ارائه مي شود كه مربيان مخصوصي اين كلاسها را اداره مي كنند. در صورت تمايل كودك مي توانيد از جليقه نجات يا بازوبند بادي استفاده كنيد كه مي توانند به ايمني او كمك كنند؛ اما اين وسايل نمي توانند جايگزيني براي حضور شما باشند. اگر كودكي را كه شنا بلد نيست به داخل آب برده ايد، همواره او را محكم نگه داريد.

برخي از حيوانات آبي را به كودك خود نشان دهيد و او را ترغيب كنيد تا از آنها تقليد كند. توصيه معروف “پاهايت را حركت بده و دُمَت را بجنبان”، توانسته است در آموزش حركت در آب براي تعداد زيادي از كودكان، موثر باشد. اما اگر احساس مي كنيد كه او ميلي به بازيهايي از اين دست ندارد، بهتر است او را وادار به اين كار نكنيد. اگر انتخاب را بر عهده خود او بگذاريد، احتمال اينكه وقتي بزرگتر شد به آب علاقه بيشتري پيدا كند، بيشتر است.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *