تميز كردن اسباب بازي و وسايل كودك

تميز كردن اسباب بازي و وسايل كودك

تميز كردن اسباب بازي و وسايل كودك

از آنجائي كه كودكان دائما اسباب بازي هايشان را در دهان مي گذارند، به راحتي در معرض بيماريهاي مختلف قرار مي گيرند و به همين دليل پاكيزه نگه داشتن اسباب بازيهايشان مسئله مهمي است كه بايد به آن توجه كنيم.

به طور كلي دو راه اصلي براي تميز كردن اسباب بازي ها و ساير وسايل كودك وجود دارد. يك راه، شستن با صابون و آب گرم است. چربي و چرك روي وسايل و ميكروبها به اين طريق از بين مي روند. نيازي به صابون هاي ضد باكتري نيست و صابون معمولي براي اين منظور كافي است.راه دوم،استفاده از محلول هاي بهداشتي است كه اكثر ميكروبهاي بيماريزا و خطرناك را از بين مي برد اما به خاطر داشته باشيد كه قبل از استفاده از آنها بايد سطح اسباب بازي را با آب گرم و صابون شسته باشيد زيرا علاوه بر ميكروب معمولا چرك و چربي هم وجود دارند كه بايد ابتدا از بين بروند.

محلول هاي سفيد كننده حاوي كلرين كه معمولا در خانه وجود دارند براي ميكروب زدائي مناسبند و البته بايد قبل از مصرف ،رقيق شوند .براي اين كار،يك چهارم فنجان از محلول سفيد كننده را در 3.7 ليتر آب حل كنيد. وقتي محلول را رقيق مي كنيد،خطر آن براي كودك هم كم مي شود و به اين دليل كه كلرين ظرف چند دقيقه بخار مي شود،سمي نيست. مي توانيد از ساير محلول هاي تائيد شده هم استفاده كنيد اما به برچسب روي آنها توجه كنيد تا مطمئن شويد سمي نيستند و حتما دستور العمل هاي روي آنها را اجرا كنيد.

تميز كردن اسباب بازي و وسايل كودك

مطلبي كه در زير آورده شده است نيز يك راهنماي كلي در مورد تميز كردن اسباب بازي هاي كودك است.

اسباب بازي هاي پلاستيكي كوچك:

اگر بخواهيد آنها را در ماشين ظرفشوئي بشوئيد،در صورتيكه باتري نداشته باشند ميتوان آنها را در ماشين گذاشت و با آب داغ و  پاك كننده شست. با اين كار هم ضد عفوني و هم تميز مي شوند.

اگر مايليد با دست بشوئيد آنها را در سينك با اسفنج،آب گرم وصابون بشوئيد و دقت كنيد تكه هاي غذا، چرك و چربي حتما برداشته شوند. سپس آنها را در مايع رقيق شده اي كه از محلول سفيد كننده درست كرده ايد قرار دهيد و بعد آنها را در هواي آزاد قرار دهيد تا خشك شوند.

براي اسباب بازي هائي كه باتري دارند،سطح بيروني آنها را با آب گرم و صابون بشوئيد، با محلول سفيد كننده پاك كنيد و در هواي آزاد بگذاريد تا خشك شوند.

تميز كردن اسباب بازي و وسايل كودك

اسباب بازي ها و وسائل پلاستيكي بزرگتر، اسباب بازي هاي فلزي يا چوبي:

سطح آنها را با آب گرم و صابون بشوئيد، با محلول سفيد كننده پاك كنيد و در هواي آزاد بگذاريد تا خشك شوند.

اسباب بازي ها و وسايل پارچه اي:

آنها را ميتوانيد در ماشين لباسشوئي با محلول شستشو و آب داغ بشوئيد.

نكته ديگر،تعداد دفعاتي است گه بايد وسايل و اسباب بازي هاي كودك را شست. لازم نيست در اين مورد وسواس به خرج دهيد اما در موارد خاصي حتماآنها را بشوئيد مثلا، هر زمان كه كودك غذا ميخورد و همزمان بازي هم ميكند يا بعد از اينكه سرماخوردگي و يا اسهال كودك بهبود پيدا كرد. اگر كودك اسباب بازي را در دهانش گذاشته،در پايان روز آنها را تميز كنيد. همچنين،خوب است كه سر زمان مشخصي، مثلا در پايان هر ماه هم وسايل كودك را تميز كنيد.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *