حق انتخاب چیست

حق انتخاب چیست

چه زمانی به کودکان حق انتخاب دهیم و چرا؟

والدینی که برای محبت کردن به کودک اجازه می دهند فرزندشان در رختخواب آنها بخوابد یا به جای محدود کردن حق انتخاب کودک و متناسب کردن آن با ظرفیت پذیرشش به او حق انتخاب بیش از ظرفیت کودک می دهند ، به اشتباه بنزین را جایی خارج از باک عاطفی کودک می ریزند. چنین کودکانی به دلیل اینکه سوخت کافی را از والدین خود دریافت نمی کنند برای دستیابی به آن ، خود دست به کار می شوند و آنها راهی جزجلب توجه به شیوه منفی ( لجبازی و قشقرق و مخالفت و….) نمی شناسند . انتخاب با شماست یا با تکنیک های گفته شده می توانید به کودک خود “توجه” را عرضه کنید یا کودک از راههایی که خود می شناسد این توجه را از شما خواهد گرفت .
به یاد داشته باشید کودک همیشه سعی دارد قوانین را در هم شکسته و خود را رها در مقابل رانش‌های درونی و امیالش قرار دهد .این هنر پدری و مادری است که با تکنیک های صحیح بدون آسیب رساندن به روان کودک از بروز آن جلوگیری کنند .

به دو منظور به کودکان حق انتخاب باید داد :
جلوگیری از “نه” گفتن های اضافی و قشقرق
افزایش اعتماد به نفس
اگر به کودکان بیش ازظرفیتشان حق انتخاب بدهید شبیه آن است که به آنها اعلام جنگ کرده اید . کودک توانایی انتخاب بین تعدادزیادی اشیاء را ندارد و قادر نیست از بین تعداد زیادی ، انتخاب کند .به همین دلیل دست به کارهایی می زند که ما آنرا لجبازی تعبیر می کنیم.
حق انتخاب به کودک به این مفهوم است که ابتدا کودک را بین “دو” انتخاب قرار دهید یعنی برای لباس پوشیدن “دو” لباس را انتخاب کنید سپس از او بخواهید یکی از آن” دو” را انتخاب کند . یا در هنگام خرید برای کودک دو چیز را برای او انتخاب کنید بعد از او بخواهید بین آن دو یکی را انتخاب کند .مدتی که بگذرد و کودک شما به توان انتخاب بین دو چیز دست پیدا کرد ، می توانید بین سه چیز برای او حق انتخاب قائل شوید و بدینگونه حق انتخاب های او را بیشتر و بیشتر کنید .
بیاد داشته باشید پایه رشد بر نابرابری است و کودک باید بین خود و شما فاصله ای را احساس کند . این فاصله به او انگیزه خواهد داد تلاش کند و خودش را به سطح شما برساند. کودکی که خود را مساوی پدر و مادر بداند دیگر انگیزه ای برای رشد نخواهد داشت زیرا که بطور کاذب احساس می کند رشد کرده و اینجاست که رشد روانی او متوقف شده و بیش از آن رشد نخواهد کرد . دو فاکتور در کاهش فاصله کودک با شما دخیل است 1- افزایش سن 2- مسئولیت پذیری
یعنی کودک با افزایش سن ، مسئولیت های بیشتری را می پذیرد و والدین به نسبت آزادی های بیشتری به او میدهند . مثلا ساعت خواب کودک را دیر تر تعیین می کنند ، حق انتخاب بیشتری به او می دهند و…

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *