خودشیفتگی در کودکان

خودشیفتگی در کودکان

خود مداری و خودشیفتگی در کودکان

کودکان تصور می کند که تنها موجود مهم جهان هستند و حس و احساس و نظر او دقیقا با واقعیت هم خوانی دارد و ودیگران هم مانند او چنین حس و حال و نظری دارند یا باید داشته باشند . در این مرجله کودک احساس می کند جهان در خدمت اوست و هر اتفاقی که در این جهان می افتد به خاطر اوست حال این اتفاقات چه بد باشند ، چه خوب.
از نظر یک کودک سه ساله خورشید به این دلیل از مشرق به مغرب می رود تا کودک به آن نگاه کند یا به این دلیل غروب می کند که کودک بتواند بخوابد . از نظر کودک آنچه که در جهان اتفاق می افتد نتیجه خواسته اوست .
“چون من خواستم بازی کنم همه بازی می کنند”
” چون من خواستم در خانه بمانم بقیه هم در خانه ماندند”

و اصلا متوجه این مسئله نیست که انتخاب آنها دلایل دیگری دارد .
کودک در این مرحله احساس می کند رفتار و گفتار من باعث می شود جهان به آن صورت باشد که من می خواهم . در نتیجه چنین تفکری ، وقتی در اطراف کودک اتفاقات بدی می افتد کودک آن اتفاق بد را به خودش مرتبط می کند . مثلا علت مرگ پدر بزرگ و مادر بزرگ را این می داند که ” من کار بدی کردم یا من آنها را دوست نداشتم یا آنها به این علت مردند که مرا دوست نداشتند” کودک در جدایی والدین اینگونه می اندیشد که عامل ایجاد طلاق خود اوست و از این بابت خود را گناهکار می داند . بچه ها در این سن وسال خود را مسئول ومقصر همه کارها می دانند ، از خراب شدن اتومبیل گرفته تا خراب شدن تلوزیون و…
این نوع خود خواهی و این نوع احساس عجیب و غریب می تواند احساس بدی در کودک ایجاد کرده و او را تا پایان عمر رها نکره و احساس گناه را در او ایجاد کند زیرا که خود را مسئول این اتفاقات می داند. پدر و مادر این احساسات کودک را باید بشناسند و به او این پیغام را بدند که مشکلاتی که بوجود می آید مسئولیتش با کودک نیست و تقصیر و گناهی با کودک نیست .
بیشترین لغتی که در این دوران از کودک شنیده می شود لغت “چرا ” است . این لغت بیش از آنکه کودک آن را برای فهمیدن بکار برد ، به قصد اعتراض استفاده می کند . اعتراض به اینکه چرا جهان به میل و خواسته من نیست . در این شرایط والدین باید بدانند که با بحث و استدلال هرگز به جایی با او نخواهند رسید زیرا ذهن کودک هرگز آمادگی چنین تجزیه و تحلیلی را ندارد پس باید پاسخی کوتاه ، ساده و ملموس به کودک داد و یا با گفتن ” نه ” مطلب را به اتمام رساند .

گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *