رشد نوزاد در شش ماه اول

رشد نوزاد در شش ماه اول

 آنچه بر مادر و نوزادش درشش ماهه اول تولد میگذرد

نوزاد در ابتدای تولد از وجود خود و دیگران آگاه نیست و از دنیای اطراف و حتی کسی که او را در آغوش گرفته هیچ شناختی نداردو تمایزی بین خود و دیگران قایل نیست . نوزاد فقط بر اساس غریزه قدرتمند بقامی داند که برای زنده ماندن نیاز به مراقبت دایمی فرد دیگری دارد بنابراین علاقمند و مشتاق چهره ، صدا و آغوش شماست.
تحقیقات نشان داده نوزادان از بدو تولد قادر به تشخیص صدای مادر خود هستند اما مادران نیاز به زمان بیشتری جهت تشخیص صدای نوزاد خود دارند.
اغلب والدین از اینکه کودکشان لوس شود در هراسند اما جالب است بدانید در شش ماه اول زندگی هیچ نوزادی توانایی کنترل و تسلط بر والدینش را ندارد بنابراین اگر در طی ماه های اول تولد به گریه کودک واکنش نشان دادید او را لوس نمی کنید بلکه طعم گرمای محبت مادرانه را به وی می چشانیدو به وی اطمینان خاطر میدهید که همیشه و هر وقت که به شما نیازمند باشد ،نیازش را برآورده خواهید کرد .
اگر چه در هفته های اول هیچ روال و قاعده ای را نمی توان برای خوابیدن و شیر خوردن نوزاد در نظر گرفت اما پس از سه تا شش هفته می توانید تا حدودی زمان خواب یا گرسنگی شیرخوار را پیش بینی کنید.
مادر در نخستین ماه های بعد از تولد از نظر عاطفی ممکن است تعادل نداشته باشد ،لحظه ای در اوج لذت و لحظه ای در قعر درماندگی قرار می گیرد و در
بیشتر اوقات احساس خستگی می کند، برای کاهش این حالات میتوانید
در صورت امکان زمان استراحت خود را زمان خواب کودک قرار دهید، از همسر و خانواده در نگهداری نوزا د کمک بگیرید و انتظار رعایت کامل نظم و ترتیب از خودتان را نداشته باشید ضمن اینکه انچه موجب لذت نوزادتان میشود را به خاطر بسپارید:

بوسیدن آنان

تناس فیزیکی از قبیل در آغوش گرفتن ،ماساژ دادن و نوازش

لمس صورت شما چرا که بهترین اسباب بازی نوزاد در هفته های اول ،چهره انسان است
حرکاتی مشابه حرکات ننو

آهنگ و لخن صدای شما

اشیا و اسباب بازی های رنگارنگ و پر نقش و نگار که در فاصله نزدیکی از صورتشان حرکت کند.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *