رشد و تکامل کودک

رشد و تکامل کودک

روند رشد و تکامل کودک

یازده ماهگی
در این سن کودک با اعتماد بیشتری روی پاهای خود می ایستد . همچنین او دوست دارد در کارهای منزل به شما کمک کند . در این سن کودکان از نظر فعالیت های فیزیکی بسیار با یکدیگر متفاوتند .

 

اگر کودک شما در این فعالیت ها به کندی پیشرفت می کند نگران نشوید . در سن مناسب همه کارهای لازم را انجام خواهد داد  .
تعادل کودک تا این سن تکامل زیادی می یابد . او می تواند هنگام نشستن ، بدون افتادن به یک سمت خم شود  و برای برداشتن یک اسباب بازی که پشت سرش قرار داده شده بچرخد . در این زمان بهتر است که شما در اطرافش  باشید  و اگر به زمین افتاد به او اعتماد به نفس بدهید تا دوباره  بلند شده  و روی دو پا بایستد .

در 11 ماهگی کودک شما قادر است :

1- خودش بلند شود و بایستد .
2- چند قدم راه برود .
3- اشیاء را با شست و انگشت سبابه بگیرد و اشیایی را که در دست شخص دیگری است رها کند .
4- برای جلب توجه شما بگوید ماما.
5- به صدای اسم خودش واکنش نشان دهد .
6- دست را به صورت بای بای  تکان دهد .
7- به دستورهای ساده شما پاسخ دهد.

دوازده ماهگی

کودک شما به جشن تولد یک سالگی اش می رسد . هنگامی که به عقب نگاه می کنید از میزان تغییرات رخ داده  در وی متعجب می شوید . او حال عضوی کوچکی از خانواده شماست با شخصیت و خصوصیاتی مستقل ، پر از انرژی ، شور زندگی و عشق برای نزدیکانش .
در این سن او سعی می کند به تنهایی ایستاده و حتی  چند قدم  نیز به تنهایی راه برود . اما فراموش نکنید که او یک انسان منحصر به فرد است و نباید با کودکان دیگر  مقایسه شود .
او در این سن دستورهای ساده را به خوبی می فهمد و حتی ممکن است آنها را اجرا کند .
در یک سالگی قد کودکتان  تقریباٌ 75 سانتی متر است و وزنی حدود 9 کیلو و 800 گرم دارد . اما قد او می تواند از 73 تا 77 سانتیمتر متغیر باشد . وزن او در این زمان تقریباً 3 برابر وزن زمان تولدش است .

کودک شما در یک سالگی  قادر است که :

1- خود به خود بایستد و چند قدم راه برود .
2- اشیاء را با انگشت شست و سبابه بگیرد .
3- اسباب بازی ها را در صورت درخواست با اشاره  به افراد دیگر بدهد .
4- مطلب خود را طور دیگری غیر از گریه کردن به شما بفهماند .
5- با افراد خانواده  و افراد آشنا با تکان دادن دست  بای بای  کند .
6- یک توپ را به سمت شما قِل بدهد.

یک سالگی تا 5/1 سالگی

تا 15 ماهگی کودک شما قادر خواهد بود به تنهایی راه برود و تنها بماند . او روی زانوها و دستانش از پله ها  بالا خزیده و بسیار آهسته از پله پایین می آید . توانمندی و مهارت های دستی او افزایش یافته و ممکن است قادر باشد که  یک مکعب را روی دیگری قرار دهد . قد او در این سن حدوداً 81 سانتیمتر و وزنش 11 کیلوگرم  است و دامنه تغییرات قد و وزن بین 80  تا 84 سانتیمتر و 10 تا 12 کیلوگرم است .
تا زمانی که کودک شما 18 ماهه می شود . اطلاعات شگفت آوری کسب خواهد کرد و میزان قابل توجهی از مهارت ها و رفتارهای حرکتی را به دست خواهد آورد . او قادر خواهد بود به تنهایی و با امنیت کامل ، بدون این که به اشیاء برخورد کند ،  در اطراف حرکت کرده و یک شیء مانند اسباب بازی مورد علاقه اش را با خود حمل کند . او به خوبی از پله ها بالا رفته و حس تعادل خوبی دارد به طوری که قادر خواهد بود بدون افتادن به جلو خم شده و اشیاء را از روی زمین بردارد . او قادر خواهد بود اشیاء کوچک را با انگشتان بر دارد و با قلم یا مداد رنگی اشکال دایره ای شکل رسم  کند . اشیاء متحرک در فاصله متوسط ، توجه او را جلب خواهند کرد . در این سن سرعت رشد او کاهش می یابد و از 2 سالگی به بعد سالانه 2 کیلوگرم به وزن او اضافه می شود .
کلمات او تقریباً قابل درک شده و ممکن است زنجیره ای  از صداهای آشنا را با هم تولید  کند . اما فقط تعداد اندکی لغت را درست  به زبان می آورد . درک او از سخنان اطرافیان  خوب است و مکالمات و گفتگوهای ساده و کوتاه را دنبال می کند . محدوده توجه او هنوز کم است ،  اما قادر است به اشیاء اشاره کرده و نام های مورد علاقه  خود را به آنها بدهد. او از آواز خواندن و موسیقی لذت می برد . احتمالاً  مایل است خودش غذایش را بخورد  و از آشفتگی که به این ترتیب ایجاد می کند ، لذت می برد . او شروع  به تقلید و یادگیری اعمال شما می کند . کودکتان ممکن است تمایل به همبازی شدن با شما داشته باشد اما مادامی که  در محدوده ی توجه و دید شما قرار دارد از تنها بازی کردن نیز لذت خواهد بود.

به این ترتیب در 18 ماهگی کودک شما قادر است :

1- با پاهای باز از هم به راحتی راه رفته و بدود .
2- با کمک از پله بالا رفته و گاه پایین بیاید .
3- زانوها و لگن را خم کرده و برای برداشتن اشیاء از روی زمین چمباتمه بزند .
4- عکس های ساده و کتاب ها را می شناسد ، انگشت اشاره  را روی آنها قرار می دهد  و از آنها لذت می برد .
18 ماهگی تا 2 سالگی
به تدریج که کودک بزرگتر می شود ، مهارت ای بیشتری کسب کرده و مهارت های کسب شده در سنین پایین تر را تکمیل  می کند. حالا  او عضوی کوچک و فعال از خانواده  شماست که توجه و حمایت بیشتری را طلب می کند . کنترل عضلانی در حال رشد و تکامل است . کودک هنگامی که  کهنه خود را خیس می کند ، متوجه می شود  و حتی ممکن است قبل از کثیف کردن کهنه خود این را بفهمد . اگر چنین باشد ،  فرصت مناسبی برای آموزش دستشویی رفتن برای شما پیش آمده که باید  از آن استفاده  کنید . هر چند 18 ماهگی زودترین زمانی است که شما می توانید  این آموزش را به کودکتان بدهید.
حول و حوش 18 ماهگی بهتر است ارزیابی های بیشتر و دقیقتری از کودک توسط پزشک  به عمل آید ، مثلاً مشاهده وی در حال بازی کردن و اطمینان یافتن از این که مهارت های اساسی  را به دست آورده. همچنین  این فرصتی خواهد بود برای شما تا هر مشکل یا سؤالی را که در مورد رشد و نمو فرزندتان دارید با پزشک  خود در میان بگذارید . دو سالگی  سن شکل گیری وضعیت بدن و به دست آوردن مهارت های حرکتی بزرگ است . وزن او در این سن 12 کیلوگرم ( 100/11 تا 13 ) و قدش حدود 87 سانتیمتر ( 5/84 تا 89 ) است . او در این سن قادر است :

1- بر روی تمام کف پا بدود ، توقف کرده و دوباره شروع به دویدن کند و از موانع احتراز کند .
2- با ثبات کامل برای برداشتن اشیاء چمباتمه زده و بدون استفاده از دست ها دوباره روی پاها بلند شود .
3- با شش یا هفت مکعب یک برج  بسازد .
4- از کتاب های عکس دار لذت می برد  و به جزئیات عکس های مورد علاقه خود توجه می کند .
5- قادر است صفحات کتاب را یکی یکی ورق بزند .
منبع : تبیان

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *