شیر مادر عاملی برای ارتقای سطح سلامت کودکان

شیر مادر عاملی برای ارتقای سطح سلامت کودکان

شیر مادر عاملی برای ارتقای سطح سلامت کودکان

اهمیت تغذیه با شیر مادرطبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، شیر مصنوعی یا شیر خشک به عنوان اصلی ترین رقیب شیر مادر (که تنها ماده حیاتی لازم برای نوزادان است) محسوب می شود و متأسفانه شاهد یم در دنیای ماشینی امروز که اکثر مادران، شاغل هستند وقت کافی برای تغذیه نوزاد با شیر خود را ندارند…

این در حالی است که شیر خشک به هیچ عنوان با ترکیبات کمی و کیفی شیر مادر برابر نیست اما متاسفانه جایگزین شیر مادر شده است. بنابراین ترویج تغذیه با شیر مادر بسیار حائز اهمیت است . در رابطه با اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر، رئیس اداره شیر مادر وزارت بهداشت، از راه اندازی بانک شیر مادر در کشور خبر داد و گفت: بدین ترتیب، شیر اضافه مادر به صورت خام یا پاستوریزه یا منجمد نگهداری می شود.
دکتر فریور افزود: برای ذخیره، از شیر مادران سالم داوطلب استفاده می شود. وی افزایش تعداد شیرخواران تغذیه شده با شیر مادر و اجرای تغذیه انحصاری با شیر مادر تا ۶ماهگی را از سیاست های کشوری برای ترویج تغذیه با شیر مادر برشمرد و افزود:

شیر مادر عاملی برای ارتقای سطح سلامت کودکان

افزایش بیمارستان های دوستدار کودک و اینکه همه بیمارستان های اداری بخش زایمانی صاحب لوح دوستدار کودک باشند، افزایش آگاهی پرسنل جهت کمک به اجرای ۱۰ اقدام بیمارستان های دوستدار کودک و آموزش مادران و خانواده ها، از برنامه های کشوری است.دکتر فریور با اشاره به ضرورت آگاهی مادران و خانواده ها از مزایای شیر مادر از ابعاد مذهبی، علمی و فرهنگی افزود: چنانچه شیر مادر برای تغذیه شیرخوار کافی نباشد، شیر تهیه شده از بانک شیر مادر جایگزین مناسبی خواهد بود. وی ادامه داد: آمارهای جهانی نیز حاکی از آن است که تغذیه با شیر مادر، سالانه جان یک میلیون کودک را از مرگ نجات می دهد و شیر مادر عاملی برای ارتقای سطح سلامت کودکان محسوب می شود.
دکتر احمد خداداد- متخصص گوارش- نیز با اعلام اینکه غذای کمکی در شیرخواران باید از شش ماهگی در تغذیه روزانه آنها لحاظ شود، گفت: با این وجود از شش ماهگی به بعد، شیر مادر به تنهایی در رشد کافی کودک مؤثر نیست.
بنابراین تغذیه کودک با غذای کمکی آغاز می شود که در درجه اول استفاده از حریره بادام، سوپ رقیق و… توصیه می شود.وی تأکید کرد: جهت تکمیل تغذیه شیرخواران لازم است بین غذایی که به کودک داده می شود و دادن غذای جدید دیگر، فاصله باشد و در این فاصله، کودک با شیر مادر تغذیه شود تا اینکه دستگاه گوارش شیرخوار فرصت لازم برای تطبیق باغذاهای دیگر را داشته باشد.

منبع:روزنامه همشهری

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *