صحبت كردن با نوزاد

صحبت كردن با نوزاد

با کودک خود هم صحبت شوید تا او نیز با شما سخن بگوید

شیوه ای که شما با کودکتان صحبت می کنید ، درارتباط نزدیک با چگونگی گوش کردن شماست ، اگر چه بعضی وقت ها ، به نظر می رسد کودک شما نیاز دارد که او را مخاطب قرار دهید و مواردی را گوشزد نما یید به این دلیل که باید او را نسبت به بعضی از چیزها آگاه کنید ، مقررات و آداب و آیین زندگی را به زبان ساده برایش تبیین نمایید ، بعضا او را متنبه سازید ، یا رفتارش را با صدا و کلمات خود کنترل نمایید . اما به رغم میل خودتان ، متوجه میشوید که در بیشتر مواقع و بدون اینکه ضرورتی داشته باشد ، به جای هم صحبت شدن با کودک ، او را یک جانبه مخاطب قرار میدهید و خطاب به او سخن می گویید.
تعجب نکنید از اینکه بعضی از کودکان بیش از دیگران نسبت به این نوع صحبت آمرانه و بمباران مکرر آنان با کلمات ، فوق العاده حساس هستند . بدون شک شما می توانید با تلاش آگاهانه و هوشمندانه در کاهش روش صحبت آمرانه و افزایش مدت زمان صحبت دوستانه با کودک در برابر صحبت های یک طرفه پیش گیری نمایید. در این صورت زمانی که با کودک گفت و گو میکنید ، بی تردید شاهد تبادل درونی دیدگاهها و احساسات خواهید بود.
سعی نمایید شیوه سخن گفتن شما با کودک بتدریج تبدیل به سهیم شدن در تجارب یکدیگر شود. این روش برای هر دوی شما خوشایند و نشاط آور خواهد بود.صحبت های خود را با کودکتان ، برای چند روزی ، روزانه در حدود 5 دقیقه ضبط نمایید و بعد سعی کنید با گوش دادن به نوار ضبط صوت دریابید که چه میزان از صحبت های شما با او به صورت یکطرفه و آمرانه بوده است .سپس با برنامه ای که پیش بینی میکنید در چندین نوبت درباره موضوعات مختلف و برای مدت زمان بیشتری با کودک به صحبت بنشینید. در این نشست ها از او سوالاتی بکنید که به رفتار خودش مربوط نمی شود. اگر کودک می تواند از تجارب روزانه خود صحبت کند، اجازه بدهید کارهای خود را در طول روز برای شما بازگو نماید. اما اگر بازگو کردن فعالیت های روزانه کودک برای اومشکل است، اصرار نکنید و فشاری به او وارد ننمایید.
با رفتار خودتان سعی کنید این باور را در کودک بوجود آورید که شما می توانید با صبر و حوصله کافی به حرفهای او گوش دهید . دراین نشست سعی کنید با صحبتهای دلگرم کننده خود گفت و گو با کودک را پر ثمر نمایید. دقت کنید که اظهارات ، نظریات و صحبت هایی را که جنبه قضاوت و انتقاد داردبه حداقل برسانید. با این روش بدون تردید می توانید رمینه لازم را برای صحبت روان و سلیس و راحتی که کودک شما سزاوار آن است ، فراهم نمایید.
منبع : کودک و لکنت زبان
ترجمه دکتر غلامعلی افروز

گرداورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *