علت تپش قلب در زنان باردار

علت تپش قلب در زنان باردار

علت تپش قلب در زنان باردار

دليل اين وضعيت چيست ؟

بسياري از زنان در نيمه‌ي دوم حاملگي خود با تپش قلب و يا سوء هاضمه‌ي اسيدي روبرو مي‌شوند. احساس سوزش غالباً از زير قفسه سينه آغاز شده و به بالاي گلو مي‌رسد.
تپش قلب در اثر برخي تغييرات هورموني و فيزيكي مربوط به حاملگي ايجاد مي‌شود. اين وضعيت معمولاً تا زمان تولد بچه‌ي شما، مي آيد و مي رود.
طي زمان حاملگي، جفت مقدار زيادي هورمون پروژسترون توليد مي‌كند، كه عضلات شكم و رحم را آرام مي‌كند. اين هورمون همچنين دريچه‌اي را كه مري را از شكم شما جدا مي‌سازد آرام مي‌كند، كه اين كار به اسيدهاي شكمي اجازه مي‌دهد بالا آمده و آن احساس سوزش ناخوشايند را ايجاد كنند.
پروژسترون همچنين انقباضات موجي عضلات مري و روده‌ها را آهسته‌تر مي‌سازد، كه موجب كاهش سرعت هضم مي‌گردد. در اواخر حاملگي، نوزاد در حال رشد شما فضاي درون شكم تان را كاملا اشغال مي‌كند، و اسيدهاي شكمي را به سمت گلوي شما مي‌راند.

علت تپش قلب در زنان باردار

چه مي‌توان كرد ؟

هيچ راه مطمئني براي اجتناب از تپش قلب شبانه وجود ندارد، ولي مي‌توان گام‌هايي در جهت كاهش آن برداشت.
• از غذاها و نوشيدني‌هايي كه تپش قلب‌تان را تشديد مي‌كنند بپرهيزيد. نوشيدني‌هاي كربناتي، الكل (كه در هر حال در زمان حاملگي بايد كاملا از آن بپرهيزيد)، كافئين، شكلات، غذاهاي اسيدي مثل مركبات و آب‌آنها، گوجه، خردل، و سركه، محصولات عطري، گوشت‌هاي فرآوري شده و غذاهاي نمكين، ادويه‌دار، سرخ‌كردني يا چرب.
• غذا را در وعده‌هاي كم و متعدد بخوريد و به آرامي و به طور كامل بجويد. پيش از خواب يا دراز كشيدن دو يا سه ساعت به خود فرصت هضم دهيد.
• بالش‌هاي اضافي زير سينه و سرتان بگذاريد. بالا بردن قسمت بالاي بدن مي‌تواند به ماندن اسيد‌هاي معده در جاي خود كمك كند.
• لباس و لباس‌خوابي برگزينيد كه دور شكم و سينه‌تان شل بايستد.
• اگر مشكل ادامه يافت، از دكتر يا ماماي خود بخواهيد يك ضداسيد تركيبي برايتان تجويز كند كه براي مصرف در زمان حاملگي خطري نداشته باشد.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *