غذاهای شادی‌آور برای کودکان

غذاهای شادی‌آور برای کودکان

غذاهای شادی‌آور برای کودکان

غذاهای شادی‌آور برای کودکان غذاهای یکنواخت برای کودکان خسته‌کننده است بنابراین برای رساندن انواع مواد غذایی از جمله ویتامین، پروتیین، مواد معدنی و کربوهیدرات به بدن آن‌ها باید در برنامه غذایی تنوع ایجاد کرد.

در یک کودک نوپا با توجه به فعالیت زیاد و صرف انرژی بالا،‌ باید غذای او را با حجم کم‌تر و دفعات بیشتر بدهیم. در چنین سنی کودک بیشتر به ظاهر غذا اهمیت می‌دهد پس او غذایی را می‌پسندد که علاوه بر طعم خوب، از ظاهر و تزئینات جالب توجهی برخوردار باشد. از آنجایی که کودکان کم‌تر تمایل به خوردن سبزیجات دارند، برای تشویق آن‌ها به خوردن سبزیجات،‌تهیه دو نوع غذا با سبزیجات را پیشنهاد می‌کنیم.
● مینی پیتزای سبزیجات
برای تهیه مایه پیتزا ابتدا یک قاشق غذاخوری پیازچه خرد شده را با یک قاشق غذاخوری کره در تابه تفت می‌دهیم. سپس میزان نصف فنجان کدو خرد شده و نصف فنجان قارچ ورقه‌شده را به آن افزوده و کمی تفت می‌دهیم (چیزی حدود پنج دقیقه) و سپس کمی نمک به آن اضافه می‌کنیم.
به جای خمیر می‌توان از نان تست کمی سوخاری شده یا نان باگت با برش عرضی که به شکل حلقه درآمده استفاده کرد. روی نان را مقداری سس گوجه‌فرنگی (ترجیحاً خانگی) می‌زنیم،‌سپس روی آن مقداری پنیر پیتزای رنده شده می‌ریزیم. بعد هم سبزیجات پخته شده را ریخته دوباره مقداری پنیر می‌ریزیم و به مدت ۱۰ دقیقه در فر از پیش گرم شده می‌گذاریم.

غذاهای شادی‌آور برای کودکان

سپس روی آن را با استفاده از سبزیجات دیگر مانند ذرت،‌فلفل دلمه‌ای، پنیر و زیتون تزیین می‌کنیم.(مثلاً به شکل عروسک یا حیوانات) مدت زمان آماده‌سازی و پخت این غذا حدود نیم ساعت است و از نظر ارزش غذایی دارای کلسیم،‌پروتیین، ویتامینA و ویتامین B است.
● مخلوط سبزیجات
نصف قاشق کره را با یک پیاز معمولی تفت می‌دهیم تا کمی تغییر رنگ پیدا کند. سپس نصف فنجان دانه ذرت و نصف فنجان هویج ورقه شده به شکل‌های مختلف ستاره و گل و یک فنجان کلم بروکلی را به آن اضافه کرده دو، سه دقیقه خوب هم می‌زنیم. بعد به مقدار نصف فنجان جوانه گندم و نصف فنجان فلفل دلمه باریک شده و یک پیازچه ریز شده را اضافه می‌کنیم و به مدت دو، سه دقیقه هم ‌می‌زنیم تا سبزیجات با سرخ شدن زیاد خواصشان را از دست ندهند.
حالا برای این غذا،‌نیاز به یک سس ترش و شیرین هم داریم که به همه ذائقه‌ها خوشایند باشد. برای تهیه این سس،‌دوسوم آب سبزیجات پخته شده را در یک ظرف ریخته، سپس نصف قاشق غذاخوری نشاسته ذرت را به اضافه یک قاشق غذاخوری آب مخلوط می‌کنیم.
بعد دو قاشق چایخوری شکر و نصف قاشق غذاخوری سس سویا را به آن اضافه کرده و هم می‌زنیم. وقتی با حرارت بالا جوش آمد،‌اجازه می‌دهیم دو، سه دقیقه به آرامی بجوشد تا این‌که سس غلیظ به دست آید. سپس روی سبزیجات پخته شده ریخته و روی حرارت ملایم،‌مواد را مخلوط می‌کنیم. (بهتر است هویج و کلم بروکلی را ابتدا کمی بجوشانیم.) مدت زمان آماده سازی و پخت این غذا حدود نیم ساعت است و از نظر ارزش غذایی شامل آهن، اسیدفولیک، ویتامین C و منبع غنی بتاکاروتن است.

روزنامه تهران

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *