كنترل استرس و اضطراب در دوران حاملگي

كنترل استرس و اضطراب در دوران حاملگي

كنترل استرس و اضطراب در دوران حاملگي

كنترل استرس و اضطراب در دوران حاملگي آيا اضطراب زياد در دوران حاملگي طبيعي به شمار مي رود؟ حاملگي از همه ما آدمهايي نگران مي‌سازد و دليلش اين است كه شما زندگي تازه اي را در درون خود پرورش مي‌دهيد. كاملاً طبيعي است كه در مورد آنچه مي‌خوريد، مي‌نوشيد، فكر مي‌كنيد، احساس مي‌كنيد و انجام مي‌دهيد، نگران باشيد. همچنين كاملاً طبيعي است كه نگران اين باشيد كه آيا نوزادتان سالم است، اين فرد تازه وارد چگونه زندگي و روابط شما را تغيير خواهد داد و اين كه آيا آمادگي مادر شدن را داريد يا خير.
اما چنانچه اضطراب تمام انرژي تان را مي‌گيرد و به طور منظم در عملكرد زندگي روزمره شما اختلال ايجاد مي‌كند، زمان آن رسيده است كه روش بهتري را براي تعامل با آن پيدا كنيد. به تدريج ترس هاي خود را با همسرتان در ميان بگذاريد، حتي اگر اين ترس‌ها به او ارتباط دارند.

اين عمل مي‌تواند سودمند باشد چون كه او نيز نگراني هاي خود را دارد. آشكارا در مورد اضطراب خود صحبت كردن، مي‌تواند به هر دوي شما كمك كند تا احساس بهتري داشته باشيد. همچنين به دوستان و اعضاي خانواده براي گرفتن حمايت رجوع كنيد. ديگر زنان حامله مي‌توانند منبع ديگري براي حمايت باشند زيرا آنها احتمالاً همان نگراني هاي شما را تجربه مي‌كنند. اگر بيش از اندازه مضطرب هستيد يا دليل خاصي براي نگران بودن در مورد سلامت نوزادتان داريد، نگراني‌هاي خود را با پزشكتان در ميان بگذاريد. اگر پس از آن كه نگراني هاي خود را مطرح كرده و از سلامت نوزادتان مطمئن گشته‌ايدهنوز اضطراب رهايتان نمي‌كند، در آن صورت مشاوره حرفه اي مي‌تواند‌ كمكتان كند تا به عمق مشكل خود پي ببريد. در اين لحظه در زندگيم استرس زيادي دارم. آيا اين مسئله بر نوزادم تأثير مي‌گذارد؟ در حالي كه فشار روزمره بخشي از زندگي مدرن شده است، مقدار زياد استرس مزمن مي‌تواند احتمال زايمان زودرس يا تولد نوزاد كم وزن را افزايش دهد.

كنترل استرس و اضطراب در دوران حاملگي

اگر به مراقبت كردن از ديگران يا تمام و كمال خود را وقف كار نمودن عادت كرده‌ايد، خود را در اوليت قرار دادن ممكن است در نظرتان غير طبيعي يا حتي خودخواهانه جلوه كند اما مراقبت از خود بخش ضروري مراقبت از نوزادتان محسوب مي‌شود. كاستن استرس يا آموختن كنترل آن مي‌تواند حاملگي سالم‌تري را در پي داشته باشد. چگونه مي توانم آرامش خود را حفظ كنم؟ در زير چندين روش براي كنترل استرس و كاستن اضطراب در محل كار و در خانه ذكر مي شود: سعي كنيد “نه” گفتن را ياد بگيريد. همين لحظه زمان مناسبي است كه اين فكر را كه شما مي‌توانيد همه كارها را انجام دهيد رها كنيد. اگر نمي‌توانيد اين كار را بكنيد، ياد بگيريد كه ايده هاي فوق زنانه خود را كنار بگذاريد.

تنها كارهايي را كه ضروري هستند انجام دهيد و سعي كنيد به درخواست كمك از دوستان و خويشاوندان تان عادت كنيد. • كارهاي تكراري روزمره را كمتر انجام دهيد و به جاي آن با خيالي راحت استراحت كنيد يا كتاب بخوانيد.

• از مرخصي استعلاجي يا تعطيلات هر وقت كه امكان داشت، استفاده كنيد. يك روز يا حتي يك بعد از ظهر استراحت در منزل به شما كمك خواهد كرد تا خستگي يك هفته سخت و دشوار از تن تان بيرون رود. • تمرين هاي مربوط به نتفس عميق، يوگا يا حركات كششي را انجام دهيد. • به طور مرتب ورزش خاصي را مثل شنا يا پياده روي انجام دهيد. • تمام سعي خود را بكنيد كه رژيم غذايي سالم و متعادلي را داشته باشيد تا بتوانيد انرژي جسماني و عاطفي مورد نيازتان را تأمين كنيد.

كنترل استرس و اضطراب در دوران حاملگي

• زود به رختخواب برويد. بدن شما بيشتر از حد معمول كار مي‌كند تا بتواند غذاي نوزاد در حال رشدتان را تأمين كند. بنابراين بايد به اندازه كافي بخوابيد. • « بمباران اطلاعات » را محدود كنيد. خواندن كتاب هاي مربوط به حاملگي، گشتن در وب سايت هاي مربوط به حاملگي و گوش دادن به قصه حاملگي دوستانتان كار خوبي است اما سعي نكنيد همه چيزهاي ترسناك را كه ممكن است در دوران حاملگي رخ دهند با تمام جزئيات مطالعه كنيد. در عوض، بر اين كه هم اكنون چه احساسي داريد و چه چيزي براي شما رخ مي دهد، تمركز كنيد.

• به يك گروه حمايت‌گر بپيونديد (يا خودتان چنين گروهي را درست كنيد). اگر داريد با يك وضعيت دشوار كنار مي‌آييد، سپري كردن ساعاتي با كساني كه همان شرايط شما را دارند مي‌تواند از فشاري كه متحمل مي‌شويد، بكاهد. زنان بسياري شبكه‌هاي آن‌لاين حمايت گر را درست مي‌كنند. از سايت ما استفاده كنيد تا با زنان حامله اي كه با همين مسائل درگير هستد ارتباط برقرار كنيد. • اگر تحت استرس غير معمولي قرار داريد يا احساس مي كنيد در نقطه جدايي از همسرتان قرار داريد، از پزشكتان بخواهيد شما را به يك درمانگر ارجاع دهد. درمانگر مي‌تواند بهتر ارزيابي كند كه اضطراب شما چقدر رشد كرده است و چه بايد بكنيد تا حالتان بهتر شود. كمك گرفتن در طي دوران حاملگي از شما و نوزادتان در برابر خطرات غير ضروري محافظت كرده و احتمال ابتلا به اضطراب و افسردگي پس زايماني را كاهش مي‌دهد.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *