خونريزي از بيني در دوران حاملگي

خونريزي از بيني در دوران حاملگي

خونريزي از بيني در دوران حاملگي

آيا خونريزي از بيني در دوران بارداري شايع است؟

بله، خونريزي هاي خفيف و بي خطر از بيني شايع است البته ممكن است براي شما ناراحت كننده باشد. بارداري باعث مي شود كه عروق خوني داخل بيني گشاد شوند و نيز حجم خون افزايش يابد در نتيجه فشار داخل وريدها بيشتر مي شود و اين امر خود موجب گشاد شدن بيشتر آنها شده و پاره شدن مويرگها را تسهيل مي كند. احتمال بروز خونريزي از بيني بخصوص هنگام سرماخوردگي يا سينوزيت كه غشاهاي داخل حفره بيني خشك مي شوند افزايش مي يابد. احتمال خشك شدن غشاي داخل حفرات بيني هنگام قرار گرفتن در هواي سرد، اطاقهايي كه با كولر گازي سرد مي شوند و ساير محيط هاي خشك نيز زياد است.

چگونه ميتوان خونريزي بيني را بند آورد؟

وقتي خونريزي از بيني شروع ميشود طوري بنشينيد كه سرتان بالاتر از قلب قرار گيرد و بر روي آن سوراخ بيني كه در حال خونريزي است به مدت 5 الي 10 دقيقه فشار وارد كنيد (حتماً وقت را با استفاده از يك ساعت نگه داريد، اين مدت طولاني تر از آن است كه شما فكر مي كنيد).

خونريزي از بيني در دوران حاملگي

با استفاده از شست دست و نوك انگشت سبابه در حاليكه آنرا خم كرده ايد قسمت نرم تحتاني بيني را فشار دهيد. دقت كنيد كه فشار را بعد از يك ثانيه قطع نكنيد حتي اگر خيلي كنجكاو هستيد كه بفهميد خونريزي بند آمده است يا نه! زيرا اين عمل فرآيند انعقاد را بهم مي زند. استفاده از يخ نيز مفيد است زيرا باعث انقباض عروق مي شود. يك كيسه يخ يا يك بسته نخود فرنگي يخ زده روي بيني و گونه هايتان بگذاريد و براي اين كار از دست ديگرتان استفاده كنيد. دراز نكشيد و سرتان را به پشت نيندازيد زيرا موجب بلع خون و تهوع و استفراغ ميشود. در صورتيكه خون بعد از 10 دقيقه فشار بند نيامد، به پزشك خود اطلاع دهيد. اگر شما مكرراً دچار خونريزي از بيني مي شويد اين موضوع را به اطلاع پزشك خود برسانيد.

يا مي توان به نحوي از خونريزي بيني پيشگيري كرد؟

  • آب فراواني بنوشيد تا تمام بافتهايتان از جمله مخاط بيني دچار خشكي نشود.
  • بيني خود را به آرامي تخليه كنيد. تخليه با فشار موجب خونريزي از بيني مي شود.
  • هنگام عطسه دهان خود را باز نگاه داريد.
  • با استفاده از يك دستگاه بخور و گرم نكردن بيش از حد اتاق از هواي خشك پرهيز كنيد؛ بخصوص در فصل زمستان و قرار گرفتن در آب و هواي خشك.
  • به منظور پيشگيري از خشكي مخاط بيني از پمادهاي نرم كننده استفاده كنيد. بعضي از كارشناسان وازلين و بعضي ديگر يك لوسيون نرم كننده كه بر پايه آب تهيه شده است را پيشنهاد مي كنند كه در داروخانه ها در دسترس است. اسپري يا قطرۀ سرم فيزيولوژي نيز مفيد است.
  • از مصرف بيش از حد اسپري هاي بازكننده بيني و دكونژستان ها (ضداحتقانها) بپرهيزيد. اين مواد مخاط بيني شما را خشك و شكننده مي كند.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *