لوس شدن بچه

لوس شدن بچه

لوس شدن بچه

بچه لوس، به بچه‌ای اطلاق می‌شود که بخواهد همه خواسته‌ هايش‌ (چه معقول و چه غير معقول) توسط بزرگ‌ ترها به سرعت برآورده مي‌ شوند. او تحمل ناكامي را ندارد. اين خواسته‌ ها ممكن است در كودكان كوچك‌ تر قابل‌ انجام باشند اما كودكان بزرگ‌ تر، خواسته‌ هاي بيشتري دارند و اگر خواسته‌‌ هاي‌ شان برآورده نشود، بدرفتاري بيشتري نشان مي‌دهند.

اگر می‌خواهید از لوس شدن فرزندتان جلوگیری کنید، باید بدانید بهترين راه، داشتن قوانين و مقررات در خانواده است. به عنوان نمونه اگر بچه‌ ها با خانواده بيرون مي‌روند، بدانند كه در مغازه فقط اجازه خريد يك وسيله را دارند يا از قبل بدانند كه آن روز هيچ ‌چيز براي آنها خريده نمي‌ شود. بايد سعي كنيم تغييري در رفتارمان ندهيم و با ثبات باشيم. در اين صورت بدرفتاري و لوسي كودكان، به‌تدريج از بين مي‌رود.

لوس شدن بچه

پدران و مادران بدانند در تربیت و رفتار کودک، تشویق و تنبیه اثرگذار است. تشويق كمك‌ كننده است و باعث رفتار خوب كودك مي‌شود. اما بايد به كودك خود بفهمانيم كه چه رفتاري مد نظر ماست. مثلا بگوييم اگر در برخورد با ديگران سلام كند، جايزه‌اي مي‌ گيرد. اما اين تشويق‌ ها و جايزه‌ ها هم نبايد دايم تكرار شود چون كودك شرطي مي‌شود و هر كاري را فقط به خاطره جايزه انجام مي‌دهد.

اما تنبيه، به ‌خصوص تنبيه بدني، اصلا كار درستي نيست و اثر منفي بر كودك مي‌گذارد. كودكي كه رفتار نامناسب دارد، قلدر است و روي حرف خودش ايستاده، ممكن است بيش‌ فعال باشد و تنبيه كردن او هم اثر عكس خواهد داشت. بعضي از اين كودكان، اختلال‌ هاي مقابله‌اي دارند. آنها همكاري ضعيفي دارند و دايم جواب «نه» مي‌دهند. اين بچه‌ها تحمل موضع بالاتر از خود را‌ (چه پدر، چه مادر و چه معلم) ندارند. چنين كودكاني را بايد جداگانه درمان كرد.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *