مراحل رشد روانی کودکان

مراحل رشد روانی کودکان

اقتدار و محبت والدین بالهای رشد روانی کودکان

دو موضوع مهم و کاملا جدا از یکدیگر در مسئله parenting وجود دارد یکی اقتدار است یکی محبت . تداخل این دو با یکدیگر باعث خواهد شد تا پدر و مادر دچار احساس گناه شده و عملا از مسیر تربیت صحیح خارج شده و با دست خود کودک بزهکار به جامعه تحویل دهند.اقتدار و محبت هر دو لازمه تربیت هستند و این دو بالهای راست و چپ رشد روانی یک کودک به حساب می آیند .
اقتدار به مفهوم زور ، ترس و یا خشونت نیست . اقتدار به این مفهوم است که کودک فاصله خود را با والدین حس نماید و بداند با بزرگ شدن آرام آرام همسطح آنها خواهد شد ، بداند نفر اول خانواده نیست ، همچنین والدین اگر محدودیت هایی مانند ساعت خواب یا ندیدن برنامه تلوزیونی مخصوص بزگسالان یا بستن کمر بند و… را اعمال می کنند کودک آنها را اجرا نماید . بیاد داشته باشید که چند عامل در اقتدار نقش مهمی دارند 1- قبل از آنکه مجازاتی را اعمال کنید به این موضوع فکر کنید که آیا قادر به اجرای آن هستید یا نه 2- مجازات را متناسب را جرم در نظر بگیرید 3- مجازات در نظر گرفته شده را حتما اعمال کنید . 4- از داد و بیداد کردن بپرهیزید .
اگر این موارد را بدون داد و فریاد اعمال کنید کودک اقتدار شما را حس خواهد کرد . در غیر این صورت کودک احساس می کند که پدر و مادر ضعیفی دارد و امنیت لازم را از شما کسب نخواهد کرد در عین حال دائما با او در حال مشاجره و بحث و جدل خواهید بود .

چند عامل باعث می شود والدین ، خصوصا مادر نتواند اقتدار لازم را در تربیت فرزندش داشته باشد این موارد شامل :
والدین معمولا اقتدار را با بی رحمی اشتباه می گیرند این در حالی است که اقتدار همراه با خشونت است که بی رحمی محسوب می شود ، اقتدار به تنهایی برای رشد روانی ضروری است.
ترس از اینکه کودک دیگر آنها را دوست نداشته باشد .
احساس می کند پدر و مادر خشن و بی رحمی شده اند .
ترس از اینکه به شخصیت کودک آسیبی برسد .
چون خودشان در کودکی تنبه شده اند از تنبیه واهمه دارند .
گاهی هم از بروز اختلاف در خانواده می ترسند .

در اول ما باید این دو موضوع مهم را از هم بتوانیم تفکیک کنیم . کودک ما یک باک ( مخزن ) عاطفی دارد که با “توجه” پر میشود . در واقع بنزین کودک ما “توجه “والدین است . توجه مهمترین نیاز کودک است زیرا که اگر توجه از سوی والدین به کودک نشود او قادر به ادامه حیات نخواهد بود. حال ببینیم این” توجه” از چه موادی تشکیل شده است .
مواد تشکیل دهنده “توجه” :
عشق
محبت
احترام (فاکتوری که در زمان سنت زیاد به آن اهمیت داده نمی شد)

این عشق و محبت همراه با احترام را چگونه باید ترکیب کرد تا توجه واقعی از آن بدست آید؟ بازی یکی ازجاهایی است که کودک می تواند در آن سوخت گیری کند . تعجب نکنید خود شما هم اگر به کودکیتان برگردید بهترین خاطراتتان و شیرین ترین ترین خاطراتتان درست زمانی است که یک بزرگتر با شما در حال بازی بوده حال چه رسد به بازیی که کودک خود قوانین حاکم بر آن را وضع کرده باشد .(بازی نفر اولی)
از دیگر موادی که باعث تولید بنزین در باک عاطفی کودک است ،تکنیک گوش دادن به حرف کودک ، گفتن جملات محبت آمیز و حمایتی، در آغوش گرفتن کودک وبوسیدن اوست . این اعمال باعث می شود از سوی والدین به کودک توجه لازم اعمال گردد و والدین در هنگام برقراری نظم و اصول و قوانین احساس گناه نکرده و با قاطعیت همراه با عدالت ، قوانین را اجرا نمایند .
والدین باید بدانند یک کودک خردسال در ابتدا ضوابط اجتماعی را نمی‌شناسد. او طبق رانش‌های درونی خود عمل می‌کند و تنها اصل لذت و احساس قدرت مطلق است که او را پیش می‌برد. او برای تبدیل شدن به یک انسان متمدن کم کم باید روش برخوردش را تغییر دهد. در این مسیر اعمال اقتدار از سوی والدین بر کودک امری اجتناب‌ناپذیر است. در غیر این صورت کودک شما پس از گذران این دوران ومواجه نشدن با قوانین و حد وحدودها متاسفانه وقتی به عنوان یک فرد مستقل وارد جامعه شد و با قوانیینی که تا به امروز با آنها روبرو نبوده مواجه شد ، راهی جز فرار از آنها را نخواهد داشت و شاید این فرار او را به دامان اعتیاد کشانده تا رنج ودرد مواجهه با این معضل را از خود دور نماید .
فردای کودکان شما ، امروز است به جای اینکه در آینده به دنبال حل معضل اعتیاد فرزند خود باشید ، امروز در دوران کودکی با رعایت قوانین پدری و مادری از آن جلوگیری کنید .

گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *