مسافرتی تابستانی با کوچولوها

مسافرتی تابستانی با کوچولوها

مسافرتی تابستانی با کوچولوها

سفر نیزهمچون امور دیگر آداب خاص خود را دارد که اگر رعایت نشود، نتیجه ای جز اوقات تلخی،کسالت و خستگی و البته زیان مادی چیز دیگری به همراه ندارد
تابستان برای ما ایرانی ها معنای خاصی دارد؛ فصلی است که نشاط و سرزندگی به همراه دارد و سفر را در ذهن تداعی می کند. کمتر کارمند، کارگر و سرمایه داری را می توان یافت که به فکر مسافرت تابستانی نباشد…

هر خانواده ای بسته به میزان درآمد و شرایط خانوادگی نوع خاصی از سفر را برای خود انتخاب می کند ولی همه در یک موضع اشتراک دارند و آن هم رفتن به شهری است که دوستش دارند.سفر نیز همچون امور دیگر آداب خاص خود را دارد که اگر رعایت نشود، نتیجه ای جز اوقات تلخی، کسالت و خستگی و البته زیان مادی چیز دیگری به همراه ندارد.
حال اگر کودک یا کودکانی را نیز به همراه داشته باشید، به طبع باید احتیاطتان دو چندان شود چرا که شیطنت های نابهنگام این وروجک های شیرین می تواند شما را با مشکلات عدیده ای مواجه سازد . در این یادداشت سعی بر آن شده است که به چند نکته اصلی اشاره نماییم  تا با رعایت آن نکات، شما بتوانید سفر به یادمانی و دلنشینی را با کودکتان دلبنتدتان تجربه کنید:

صندلی خودرو و کمربند ایمنی

صندلی خودرو و کمربند ایمنی را قبل از سفر بازدید کنید. اقدامات ایمنی‌ قبل از ترک منزل برای شما و فرزندانتان ضروری است.

رعایت مقررات را با کودکتان تمرین کنید

مسافرتی تابستانی با کوچولوها

به او بگویید: «تو کمربند ایمنی را نبسته‌ای؛ اگر این کار را انجام ندهی ماشین حرکت نمی‌کند.»
اگر کودک از صندلی‌اش بلند شد یا کمربند ایمنی‌اش را باز کرد، اتومبیل را متوقف کنید. مطمئن شوید با این کار کودک می‌فهمد که قانون مربوط به صندلی اتومبیل حتما اجرا می‌شود و این که نقض قانون، چه خطرات و عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت

برنامه سفر را به کودک بگویید

عکس‌ها و نقشه محلی را که به آنجا سفر می‌کنید به کودک نشان دهید. ماجرا و خاطرات سفرهای گذشته را تعریف کنید. محل موردنظر را با مکانی که کودک با آن آشناست، مقایسه کنید تا اضطراب او از رفتن به مکانی ناشناخته کاهش یابد.

مشارکت کودک در جمع‌آوری وسایل

به کودک اجازه دهید در بخشی از برنامه تدارک سفر، شرکت داشته باشد. به او اجازه دهید در جمع‌آوری لباس‌هایش، انتخاب اسباب‌بازی‌ها، حمل ساک و… کمک کند.

مقررات سفر را توضیح دهید
پیش از ترک خانه، به کودک بگویید در سفر چه بازی‌ها و فعالیت‌هایی ممنوع است. برای مثال مواردی را که در توقف‌های بین راه تا مقصد باید رعایت کرد، قانون سر و صدا، قانون بازی، قانون شنا و قانون رستوران را برای او توضیح دهید.

قانون مادربزرگ را جدی بگیرید

از قانون مادربزرگ پیروی کنید: از رفتار خوب کودکتان تعریف کنید. او را مرتب به خاطر رفتار خوبش تحسین کنید. مثلا برای ماندن روی صندلی اتومبیل به او جایزه دهید. به او بگویید: «لذت می‌برم از این که به همه درخت‌ها و خانه‌ها نگاه می‌کنی».

مسافرتی تابستانی با کوچولوها

اجرای قانون بدون استثنا

اگر کودک از صندلی‌اش بلند شد یا کمربند ایمنی‌اش را باز کرد، اتومبیل را متوقف کنید. مطمئن شوید با این کار کودک می‌فهمد که قانون مربوط به صندلی اتومبیل حتما اجرا می‌شود و این که نقض قانون، چه خطرات و عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

در فواصل متناسب توقف کنید

کودکان زیر 6 سال معمولا بی‌قرار هستند حتی اگر در اوایل سفر آرام باشند ولی پس از مدتی محصور ماندن در اتومبیل، هواپیما یا قطار که با طبیعت ماجراجوی آنها سازگار نیست، بی‌قرار می‌شوند و تحرک خود را از سر می‌گیرند.

با هواپیمازدگی مقابله کنید

در صورتی که قصد سفر با هواپیما را دارید آمادگی مقابله با پدیده هواپیمازدگی را که از اختلال در چرخه خواب ناشی می شود، داشته باشید. برای جلوگیری از این اختلال حین سفرهای طولانی هوایی پیش از حرکت، کودکتان را  به مقدار کافی بخوابانید، غذای متعادل و سبکی به او بخورانید و  اجازه پرخوری  به او ندهید.
حضور در یک منطقه گرم منجر می شود سریعا آب بدن از دست برود ، لذا، هیچ گاه به کودکتان اجازه ندهید  به مدت طولانی در آفتاب بمانند، از این رو  بهتر است حتماً مقدار زیادی مایعات غیرشیرین  به او بنوشانید

مسافرتی تابستانی با کوچولوها

برای خوردن تنقلات دقت کنید

خوراکی‌های بسیار شیرین یا شور نه‌تنها بر میزان انرژی تخلیه نشده کودک می‌افزایند، بلکه احتمال دارد سبب تهوع و دل به هم خوردگی او نیز بشوند. بنابراین در سفر از تنقلات پروتئین‌دار یا کم‌نمک به جای خوراکی‌های شیرین استفاده کنید تا سلامت کودک و سایر اعضای خانواده تضمین شود.

مواظب گرمازدگی کودکتان باشید

حضور در یک منطقه گرم منجر می شود سریعا آب بدن از دست برود ، لذا، هیچ گاه به کودکتان اجازه ندهید  به مدت طولانی در آفتاب بمانند، از این رو  بهتر است حتماً مقدار زیادی مایعات غیرشیرین  به او بنوشانید.
مواظب پوست کودکتان باشید
پوست کودکتان بسیار لطیف و آسیب پذیر است، به هنگام حضور در یک منطقه گرم و آفتابی از کرم های ضدآفتاب و نقاب استفاده کنید. قول بیجا به کودک ندهید
در مورد چیزهایی که طی سفر ممکن است ببینید، هیچ قولی به کودک ندهید، چون ممکن است همان زمان که صحبتش را می‌کنید، انتظار دیدنش را داشته باشد. مثلا اگر بگویید در جنگل ممکن است اسب ببیند و بعد کودک آن را نبیند، زمان خروج از جنگل احتمالا گریه و زاری کودک بلند می‌شود که شما قول داده بودید اسب می‌بینیم پس چی شد؟
منبع:تبیان

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *