مغز و دستگاه عصبی

مغز و دستگاه عصبی

نمو مغز و رسش دستگاه عصبی برتری جانبی در کودکان به چه شکلی انجام می گردد

نمو مغز در افزایش اندازه آن خلاصه نمی شود ، بلکه راه ها و ارتباط هایی با پیچید گی روز افزون میان سلول های عصبی برقرار می شود ، به طوری که دستگاه عصبی مرکزی توان انجام کارهای پیچیده تر را پیدا می کند. یکی از تغییرات مهم افزایش میلین دار شدن سلول های عصبی منفرد است که باعث سرعت انتقال پیام های عصبی می شود البته راه های موجود بین مغز و اندام های حسی در زمان تولد تا حدودی میلین دار هستند . به طوری که حواس نوزاد در لحظه تولد در وضعیت عملی خوبی قرار دارد . با میلین دار شدن تدریجی راه های عصبی موجود بین مغز و عضلات استخوان بندی ، کودک در انجام فعالیت های حرکتی پیچیده توانمند تر می شود . هر چند میلین دار شدن در سال های نخست حیات به سرعت پیشرفت می کند ، برخی از نواحی مغز تا اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی به طور کامل میلین دار نمی شود.
قشر مغز ، که وسیعترین بخش پیش مغز است، کنترل کارکردهای ذهنی ، حسی و حرکتی را به عهده دارند. هر یک ازدو نیمه مغز ، کارکردهای تخصصی ویژه ای را انجام می دهند. نیمکره راست در موسیقی ، نمایش ، خیالپردازی ، شهود و هنر برتر است و در بازشناسی طرح ها، چهره ها ، نواها ، و نیز تجسم روابط فضایی با برتری عمل می کند. بنا براین در کامل کردن پازل ها ، یا کشیدن یک تصویر نقش موثرتری خواهد داشت . نیمکره چپ در منطق ، ریاضیات ، زبان ، نوشتن و برآورد زمان برتر است .
برتری جانبی گرایشی است که درآن کودک از یک نیمه بدن بیشتر از نیمه دیگر در انجام کاری خاص استفاده می کند، برتری جانبی تمام دوره کودکی ادامه یافته و به مرور زمان قویتر می شود ، هر چند تا زمان بلوغ کامل نمی شود. بازشناسی اشکال با لمس کردن نوعی توانایی فضایی است که توسط نیمکره راست کنترل میشود ، و دست چپ آن را آسانتر به انجام می رساند . هیچ یک از دو دست کودکان یک ساله در بازشناسی اشکال ورزیدگی خاصی ندارد، ولی سه ساله ها اشکال را با دست چپ از دست راست تشخیص می دهند.

گردآورنده:ساراگودرزی

،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *