نحوه تغذیه مادر جهت افزایش میزان شیر

نحوه تغذیه مادر جهت افزایش میزان شیر

نحوه تغذیه مادر جهت افزایش میزان شیر

نکته های تازه برای تقویت جیره نوزاداهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر بر هیچ کس پوشیده نیست، این در حالی است که کمتر راجع به نحوه تغذیه مادر جهت افزایش میزان شیر و بهبود کیفیت آن سخن گفته می شود. متخصصان بر این عقیده اند که تغذیه مادر در دوران شیردهی تأثیری مستقیم بر نوزاد و سلامت او دارد.

تأثیر برخی از مواد بر سلامت مادر و کودک کاملاً واضح است و از این روست که به مادر توصیه می شود از نوشیدن قهوه و نیز مصرف شکلات پرهیز کند اما گاهی اوقات مادران از تأثیرات برخی از مواد ناآگاه هستند. برای مثال پس از تولد نوزاد به دلیل نیاز شدید بدن به ویتامین ها و مواد معدنی، زنان اغلب به مصرف میوه و سبزیجات، حبوبات و.‎.‎. روی می آورند و این در حالی است که مصرف این مواد تأثیرات نامطلوبی بر نوزاد گذاشته و باعث بروز دل درد و کولیک در او می شود. یکی از بهترین مواد برای زنان شیرده، بادام است.

نحوه تغذیه مادر جهت افزایش میزان شیر

بادام حاوی مقدار زیادی کلسیم است. علاوه بر این کالری بالایی داشته و مشکلی را برای نوزاد نیز به وجود نمی آورد. آووکادو نیز میوه ای بسیار مغذی و سرشار از ویتامین است. مصرف سالاد آووکادو به عنوان ناهار یا شام سبک بسیار مؤثر است، زیرا آووکادو حاوی نوعی چربی مفید است که این چربی در افزایش میزان شیر تأثیر دارد.
یکی از راه های مصرف سبزیجات بدون ایجاد عوارض در نوزاد استفاده از آنها در تهیه سوپ است. علاوه بر این، سوپ در تولید شیر مادر مؤثر است. گوشت و مرغ باید حداقل در یک وعده غذایی مادر مورد استفاده قرار بگیرند، زیرا تأثیر بسزایی در افزایش شیر خواهند داشت.
ماده دیگری که شیر مادر را بطور چشمگیری افزایش می دهد جوی دو سر است که توصیه شده هر بار پس از شیردهی مورد استفاده قرار بگیرد. خوردن یک کاسه جوی دو سر گرم همراه کره یا شیر و کمی نمک و شکر می تواند انرژی از دست رفته را به مادر بازگرداند. جوی دو سر حاوی مقدار زیادی ویتامین بوده و برای سلامت قلب مفید است. از این رو به مادران توصیه می شود هنگام گرسنگی، جوی دو سر را در وعده صبحانه خود قرار دهند. برای آرام کردن کودک و کمک کردن به او برای داشتن خوابی بهتر و طولانی تر در شب توصیه می شود مادر بعدازظهرها یک فنجان چای گرم بنوشد. نوشیدن چای بابونه مفید است و اگرچه نوشیدن هر نوع چای در تولید بیشتر شیر مؤثر است، ولی چای بابونه خواب بهتری را برای مادر و کودک به ارمغان می آورد.

روزنامه ایران

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *