همبازی دوران کودکی

همبازی دوران کودکی

همبازی دوران کودکی

همبازی دوران کودکی

نکاتی که به والدین کمک می کند به کودکان در انتخاب بازی و هم بازی یاری دهند

– به فرزندمان اجازه دهیم تا همبازي هايش از اسباب بازي هاي او استفاده کنند، زيرا اين کار موجب تقويت حس نوع دوستي و تسهيل در ارتباط با ديگران مي شود.
– اسباب بازي گران قيمت ممکن است وسيله بازي مفيدي نباشد. هنگام خريد توجه داشته باشيم که اسباب بازي بايد بتواند قدرت خلاقيت و سازندگي فرزندمان را رشد دهد. وسايل بازي جورکردني، پازل ها، خميربازي، گل رس و …. اسباب بازي هاي مناسبي به شمار مي روند.
– اگر کودکان در هنگام بازي با هم اختلاف پيدا کردند اجازه بدهيم خودشان مشکل را حل کنند. در صورتي که اختلاف تشديد شود فقط آنها را از هم جدا کنيم و هرگز از يکي از طرفين ، جانبداري نکيم. می توان در صورت بروز رفتارهای خشن از تکنیک حذف موقت اسباب بازی استفاده کرد .
– در محيط هاي بازي گروهي مثل زمين بازي کودکان در پارک ها، اجازه دهيم بچه ها با هم دوست شوند و بازي کنند، از وارد شدن به محيط بازي کودکان بپرهيزيم.

همبازی دوران کودکی

– از همبازي شدن کودکان با افراد بزرگتر از خود به ويژه «نوجوانان و جوانان» اکيداً جلوگيري کنيم.
– کودکان همواره نيازمند بازي هستند، پس اسباب بازي هاي مناسب هر مکان را همراه خود داشته باشيم.
– کودکان بايد به مجموعه اي از بازي هاي جسمي، اجتماعي، عاطفي و ذهني بپردازند. هنگامي که فقط يکي از بازي ها را انجام مي دهند(مثلاً بازي هاي رايانه اي) از رشد اجتماعي، جسمي و عاطفي محروم شده و احتمال بروز عصبانيت و پرخاشگري در آنها افزايش مي يابد.
– بازی با اشیا واقعی در دو سال اول کودکی انجام می شود و کودک در این سنین کمتر قادر است با اسباب بازی بازی کند زیرا که قوه تخیل او به این اندازه رشد نکرده است .
– بازی های خیالی در واقع شروع روابط اجتماعی در کودک است . کودکی که بازی های اجتماعی را انجام ندهد در آینده در اجتماع دچار مشکل ارتباط با افراد دیگر خواهد شد .
– بازی های گروهی به کودک مهارتهای اجتماعی را می آموزد . کودک یاد می گیرد خواسته های شخصی خود را کنار بگذارد و به خواسته های جمع احترام بگذرد . کودکی که یاد نگرفته باشد قوانین بازی را رعایت کند در آینده مجبور است بازی را به هم بزند و این اتفاقی است که در جامعه در مورد طلاق می افتد .
– فرد بازی کننده در یک گروه یک نقش ، یک تکلیف و یک حقوق .کودک با این نوع بازی یاد می گیرد که اجتماع نیز از این سه عنصر برخوردار است .
– کودکی که دچار فقر بازی است دچار اختلالات یادگیری خواهد شد . بازی باعث ایجاد روابط سلولهای مغزی شده و هر چه این روابط بیشتر شوند فرد از هوش بیشتری برای یادگیری برخوردار خواهد بود .

گردآورنده : سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *