شناخت احساسات کودکان

شناخت احساسات کودکان

شناخت احساسات کودکان

کودکانمان را ازنو پایی با احساساتی که تجربه می کنند آشنا کنیم

از مشخصه های مهم یک انسان سالم به لحاظ روان این است که بتواند احساساتش را به خوبی شناخته و آنها را تفکیک کند همچنین ابراز احساسات با کلام مناسب ، یکی از مهمترین کلید‌های ارتباط سالم است. حرف زدن فرد درباره احساساتش به این معناست که او بتواند ، بدون اینکه به قضاوت درباره آن بپردازد یا به دیگری اتهام بزند یا سرزنش کند و یا با لحن تمسخر، طعنه و کنایه حرف بزند، به دیگران بگوید که درباره اتفاقی که افتاده چه احساسی دارد .
توانایی حرف زدن با دیگران، مهارتی است که تقریبا همه انسان‌ها دارند. اما توانایی ارتباط برقرار کردن، با دیگران مهارتی است که باید از دوران کودکی آموخته شود.
منظور از ارتباط مناسب و موثر یعنی فرد بتواند در برابر دیگران به گونه ای واکنش نشان دهد که به درک بیشتر آن‌ها و حل مسایل منجر شود و نه به رنجش، کدورت یا دشمنی بیشتر .

شناخت احساسات کودکان

احساسات، مجموعه وسیعی از دریافتهای بدن هستند که در شرایط خاص آن ها را تجربه می کنیم .
احساست بر اساس سطحی یا عمقی بودنشان تقسیم بندی می شوند و در تمام تصمیم گیری ها و رفتارهای ما نقش دارند .آنها نیز همچون انواع رنگها که از ترکیب رنگهای اصلی بوجود می آیند از چهار نوع اصلی تشکیل شده اند : خشم ، ترس ، غم و شادی و احساسات دیگر همگی ترکیبی از این چهار نوع هستند .
مثلا حسادت ترکیب خشم و ترس است یا حسرت ترکیب شادی و غم .
کودک انسانی با این احساسات متولد می شود . جیغ را از سر ترس ، اشک را بخاطر غم ، خنده را از روی شادی و چهره برافروخته را از سر خشم نشان می دهد .
اگر بخوبی توجه کنیم در می یابیم که نوزاد از بدو تولد قادر است احساسات خود را بیان کند اما به مرور این احساسات در او سرکوب شده و عامل آن صرفا رفتاری است که ما والدین به دلیل آموزش ندیدن از خود بروز می دهیم زیرا که ما باید آموزش ببینیم چگونه با احساسات آنها برخورد کنیم .
زمانی کودک رفتار درستی خواهد داشت که احساس درستی داشته باشد با پذیرفتن احساسات کودک می توانیم به آنها کمک کنیم تا رفتار بهتری داشته باشند . انکار احساسات سبب سردر گمی و خشم کودک شده و اعتماد به نفس و عزت نفسشان را از آنها خواهد گرفت .
البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که هدف از این مطالب ایجاد احساس گناه به خاطر قصور در روشهای قبلی تربیت شما نیست ، هدف فرا گیری و بکار بردن روشهای صحیحی است که رفتار های گذشته شما را جبران خواهد کرد و کودک سالمی را به لحاظ روان و با افتخار به جامعه تحویل خواهید داد . این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که هیچگاه برای جبران دیر نیست و اگر انسانها یک قابلیت داشته باشند که آنها را از حیوانات جدا کند آن قابلیت تغییر پذیری آنها از لحظه تولد تا مرگ است .

 گردآورنده : سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره ایحا

، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *