درک احساس کودک

درک احساس کودک

سرکوب احساسات در کودک چگونه اتفاق می افتد ؟

کودک شما ممکن است گاهی احساسات متفاوتی ازپدر و مادر بعنوان بزرگسال داشته باشد. مثلا، با وجودی که به تازگی غذا خورده دوباره احساس گرسنگی بکند یا با وجودی که به تازگی دستشویی رفته دوباره این احساس را داشته باشد . صرف نظر از عقیده کودک که ممکن است گاهی برای کنترل والدین این کار را انجام می دهد نباید این را به حساب بهانه گیری او گذاشت و او را مورد سرزنش و تحقیر قرار داد زیرا که باعث می شود کودک احساسات خودش را اشتباه و غلط بداند و تکرار این کارها باعث شود کودک احساس خودش را رد و نفی کرده و احساسات خودش را بازگو نکند .

در کودکی ما بارها زمین خوردیم و از زمین خوردن خود احساس درد کردیم . والدین ما سریعا مارا از زمین بلند میکردند و گاهی زمین را کتک می زدند و به ما میگفتند “هیچ چیز نشد” و کودک در اینجا میان دو تناقض قرار می گیرد ، از طرفی واقعا درد را احساس می کند و از طرفی کسانی که کودک آنها را به عنوان سمبل و نماد همه چیز دانی (اسطوره )خود پذیرفته است به او این پیغام را می دهند که” هیچ چیز نشده” و این احساس تو غلط و اشتباه است .
با تکرار این رفتار توسط والدین کودک آرام آرام به این نتیجه خواهد رسید که کل احساسات او غلط و اشتباه است و حتی در بزرگسالی نیز قادر نخواهد بود احساست خود را به درستی بروز داده واو نیز همچون والدین خود به سرکوب آنهاادامه خواهد داد .
روش درست در برخورد با احساسات کودک این است که احساسات او را جدی گرفته ،احساساتشان را انکار نکرده و برای آن ارزش قائل باشیم و تفاوت احساسات مختلف را واضح و شفاف برای کودک بیان کنیم و برای او شرح دهیم که این احساسی که تو داری احساس غم ، حسادت ، درد ، دلتنگی یا شادی است .نتیجه این عدم آگاهی پدر و مادر این است که کودک به این نتیجه برسد که حس من ، احساس من و نظر و حرف من همه غلط است و من بد هستم را در خود افزایش می دهد و عزت نفس او به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت .

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *