والدین آگاه باشند

والدین آگاه باشند

والدین آگاه باشند

والدین آگاه باشندوالدین آگاه باشند که فرزندانشان حسابی در معرض خطر هستند و اگر دیر بجنبند در فهرست قربانیان FastFood قرار می‌گیرند. الگوی تغذیه‌ای نوجوانان که در بلوغ جسمی به سر می‌برند، به کل تغییر کرده است. دوران بلوغ به جهت جهش جسمی که نوجوان در آن طی می‌کند، دوران بسیار پراهمیتی است.

رفتارهای غذایی نوجوانان در این دوره به شدت تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر می‌یابد. تمایل به صرف غذا با دوستان در خارج از منزل، مصرف بیش از حد تنقلات و مواد کم ارزش غذایی یکی از مهمترین بخش‌های رفتاری- غذایی نوجوانان به شمار می‌رود. اغلب نوجوانان به دلیل حس استقلال طلبی که تازه در آنها شکوفا شده، و تغییر و تحولات عاطفی ترجیح می‌دهند وقت بیشتری را بیرون از منزل با دوستان و همسالان خود بگذرانند که در نتیجه به جای استفاده از غذاهای خانگی به خوردن پیتزا و ساندویچ در فروشگاه‌ها و اغذیه فروشی‌ها روی می‌آورند. موادی که از نظر دارا بودن آهن، کلسیم، اسیدفولیک و ویتامین‌ها صفر بوده و به لحاظ کلسترول، سدیم و چربی بالائی که دارد در زمره موادغذایی چاق کننده و بیماری‌زا قرار دارند. نامنظم بودن وعده غذایی، نخوردن صبحانه و نشستن‌های طولانی در پای اینترنت و تلویزیون رفتارهای دیگری هستند که همگی در به خطر انداختن سلامت نوجوانان سهم به‌سزائی ایفاء می‌کند. ضعف، گیجی، افسردگی، یبوست، تحریک‌پذیری، بی‌خوابی، لاغری یا چاقی مفرط، اختلالات قاعدگی و بروز جوش صورت از مهمترین عوارضی است که در اثر نداشتن تغذیه مناسب در نوجوانان پدید می‌آید. تغییر رفتار غذایی نوجوانان در بیشتر موارد به وزن و ظاهر آنها مربوط می‌شود.

والدین آگاه باشند

نوجوانان در دوران بلوغ بیش از هر چیز به ظاهر و تناسب اندام خود اهمیت می‌دهند. برای همین بیش از زمان‌های دیگر به فکر لاغری و گرفتن رژیم می‌افتند. ولی متاسفانه به دلیل عدم درک و شناخت صحیح از سلامتی برگرفتن رژیم‌های تک ماده‌ای و خودسرانه روی آورده و خود را به نخوردن‌های چند روزه و فعالیت‌های سخت ورزشی محدود می‌کنند، غافل از اینکه عوارض بسیار جدی از کم خونی گرفته تا توقف رشد و تاخیر در بلوغ جنسی انتظارشان را می‌کشد. در مقابل، افرادی نیز هستند که روزبه روز بر وزنشان افزوده می‌شود. افزایش مصرف نوشابه‌ها و آب میوه‌های قندی، غذاهای آماده، پرکالری و چرب بین خانواده‌ها باعث شده تا روزبه روز تعداد بیشتری از نوجوان‌های چاق را در اجتماع ببینیم. انجمن قلب آمریکا به کمک انجمن روانشناسی توصیه‌هائی را به والدین ارائه کرده است که نقش مهمی در حفظ سلامت نوجوانان ایفاء می‌کند. مهمترین این توصیه‌ها به مسائل روانی مربوط می‌شود. بسیاری از محققان معتقد هستند رفتارهای غذایی ناپسند با اندکی تغییر در برنامه غذایی نوجوانان قابل رفع خواهد بود. فقط کافی است آنها را با لحنی کاملاً آرام و به دور از هرگونه سلطه طلبی به مضرات این گونه عادات آشنا کرد. نوجوانان بسیاری از کارها را در این سن از روی لجبازی انجام می‌دهند. هرگاه احساس کنند هویتشان در حال خدشه‌دار شدن است و حس استقلال طلبی‌شان در حال تخریب، سریعاً واکنش نشان داده و همان کاری را انجام می‌دهند که تصور می‌کنند درست است.
بنابراین نکته مهم در رفع این عادت‌های بد غذائی این است که رفتاری درخور شخصیت نوجوان داشته باشیم و البته آگاه به اینکه آنها بیش از هر کس دیگری به فکر سلامت خود هستند، گرچه نقش جایگزینی میوه و سبزی به جای تنقلات پرچرب و فاقد ارزش غذائی، کاهش کالری دریافتی، عادت صرف صبحانه قبل از خروج از منزل و افزایش فعالیت بدنی را در حفظ سلامت نوجوان نمی‌توان نادیده گرفت.

روزنامه شرق

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *