وراثت و لكنت کودک

وراثت و لكنت کودک

وراثت و لكنت کودک

لكنت زبان در بعضی از خانواده ها بیشتر متداول است. آیا این بدان معنی است كه لكنت پدیده ای است ارثی؟ حقیقت این است كه هیچ كس نمی تواند در زمینه ارثی بودن لكنت اظهار نظر صریحی داشته باشد، چرا كه اطلاعات و دانش ما در این باره بسیار اندك است.

عده ای از محققان بر این باورند كه احتمال دارد برخی از اختلالات خاص زبان و گفتار كه ممكن است بعدها موجب لكنت شود منشاء وراثتی داشته باشد. به هر حال، اگر به احتمال بسیار اندك ، وراثت هم در لكنت نقشی داشته باشد، این چنین نقشی بسیار پیچیده و غامض است و همانند دیگر صفات و ویژگی های ارثی مثل رنگ چشم ، رنگ مو و … قابل پیش بینی نخواهد بود.

وراثت و لكنت کودک

علاوه بر این به نظر می رسد كه برای غالب افرادی كه لكنت دارند، عامل وراثت نقش چندان قابل توجهی ندارد. بنابراین ملاحظه می فرمایید كه ما نمی توانیم با صراحت لازم بگوییم كه لكنت زبان كودكان خردسال به این دلیل یا دلایل است. اما از بسیاری از عواملی كه می تواند موجب آغاز یا تشدید اختلال گویایی فرد شود، مطلع هستیم.

بعضی از این عوامل به ویژگی های خود كودك مربوط می شود، اما برخی دیگر از عوامل لكنت زبان را باید در رفتار و نگرش ها و برخوردهای شما جست و جو نمود.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *