چه عواملي بر روند رشد و تكامل كودك مؤثر است.

چه عواملي بر روند رشد و تكامل كودك مؤثر است.

چه عواملي بر روند رشد و تكامل كودك مؤثر است.

هر چند در برخي مقاطع ممكن است رشد كودك شما بي قاعده و ناهماهنگ به نظر برسد، هدف همواره يكسان است: تحقق كامل استعدادها يا خود شكوفايي كامل.

همه كودكان از بدو تولد تمايل ذاتي دارند كه تلاش كنند تا بهترين فرد ممكن باشند؛ هم از نظر جسماني و هم از نظر ذهني كودك شما به اين سمت گرايش دارد كه كارهاي را انجام دهد كه كاملا با آن تناسب دارد. به اين ترتيب مي تواند به خودش كمك كند تا شاد و سازگار باشد. براي اين منظور بايد فرصت لازم جهت نيل به اين گرايش را در اختيار كودك گذاشت.

چه عواملي بر روند رشد و تكامل كودك مؤثر است.

رسيدن يا نرسيدن كودك شما به اين هدف، به موانعي كه با آنها روبرو مي شود و ميزان موفقيت او در غلبه بر آنها بستگي دارد. اين موانع ممكن است در محيط كودك يا در وجود خود او باشند: مثلا او ممكن است به علت انتقاد يا مقايسه شدن با ديگران از تلاش براي آنچه كه قادر به انجام آن است، هراس داشته باشد يا ابتلا به يك بيماري قلبي ممكن است توانايي او را براي فعاليت و رشد فيزيكي دچار مشكل نمايد.

نقش شما براي كمك به كودكتان در تحقق يافتن استعدادهاي بالقوه او بسيار حياتي است. شما نه تنها بايد از عوامل مختلفي كه بر اين امر اثر مي گذارند آگاه باشيد، بلكه بايد آن گونه كه شايسته است براي به حداكثر يا حداقل رساندن تاثير اين عوامل تلاش كنيد. هر يك از مواردي كه در اينجا توضيح داده مي شود، به گونه اي بر روند رشد و تكامل كودك تاثير مي گذارد. با آگاهي از آنها در ابتداي ورود فرزند و قبل از اينكه مشكلات جدي بروز كند، ممكن است بتوانيد شرايط مساعدتري براي بكارگيري استعدادهاي كودكتان فراهم آوريد.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *