کودک لجباز و نافرمان – بخش اول

کودک لجباز و نافرمان – بخش اول

کودک لجباز و نافرمان – بخش اول

چقدر خوب میشه که قبل از اینکه به کودک برچسب لجبازی بزنید اول به محیطی که کودک توش بزرگ شده و قرار گرفته توجه کنید.

یک دختر 5 ساله به اسم شیرین رو متصور بشید، والدین شیرین دوسال هست که از هم جدا شده اند و درحال حاضر شیرین با مادرش زندگی می کنه آخرهفته هارو با پدرش می گذرونه، پدر شیرین مرد خیلی مهربونیه که به کودکش اجازه میده هرکاری که دوست داره انجام بده تازه گاهی خودش هم با کودک هم دست میشه.

براساس مطالبی که تا الان یاد گرفتید همه ی ما متوجه هستیم که سبک فرزندپروری پدر شیرین سبک سهل گیرانه یا آسان گیر است اما مادر شیرین فرق می کنه مادر برای دخترش قانون های سفت و سختی میزاره، دستور میده، تنبیه می کنه و معتقد هست که نباید خیلی به کودک توجه کرد چون کودک لوس میشه به زبان روانشناسی مادر شیرین سبک فرزندپروریش سخت گیرانه یا مستبدانه است.

کودک لجباز و نافرمان – بخش اول

واضح است که رفتار شیرین در خانه مامان و بابا براساس الگوی رفتاری والدین متفاوت است. اما حتی اگه رفتار کودک رو ثابت درنظر بگیریم نظر پدر شیرین اینکه شیرین یک کودک پرانرژی و متکی به خود است اما نظر مادر شیرین اینکه شیرین یک دختربچه ی شیطون و خودسر هست

یکی از آسیب های ماجرا اینکه والدین شیرین براساس نظرشون با اون متفاوت برخورد می کنند و این تفاوت اعتقادی و رفتارشون باعث سردرگمی شیرین و در نتیجه نفرت شیرین از مامانش میشه پس برای اینکه از مامانش انتقام بگیره با هر خواسته ی مامانش مقابله می کنه یا به عبارتی حتی اگه شیرین لجباز هم نباشه یاد میگیره که لجبازی کنه.

نویسنده: منا سمیعی سنجانی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *