کودک و رسانه

کودک و رسانه

کودک و رسانه

تلويزيون در شناساندن مدرسه به كلاس اولي ها كمك كند تهران – مدير گروه سلامت رواني – اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: تلويزيون به عنوان فراگيرترين رسانه در كشور، در روزهاي پاياني تابستان با پخش برنامه هاي مناسب در شناساندن مدرسه به كلاس اولي ها كمك كند’دكتر شهرام خرازي ها’ روز يكشنبه در آستانه آغاز سال تحصيلي جديد در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا از مجموعه تلويزيوني’باز مدرسه ام دير شد’ – كه در دهه شصت از برنامه كودك و نوجوان پخش مي شد به عنوان يك نمونه نسبتا قابل قبول در اين زمينه ياد كرد و افزود: برنامه هايي مثل ‘فيتيله’ و ‘كلاه قرمزي’ نيز از اين پتانسيل برخوردارند كه ترس برخي از كلاس اولي ها از مدرسه را كاهش مي دهد.
وي در ادامه با بيان اينكه برخي از كلاس اولي ها يكي دو هفته مانده به آغاز سال تحصيلي جديد نشانه هاي فزاينده اي از ناراحتي و اضطراب ناخواسته را بروز مي دهند و مايل به ترك خانه نيستند، اظهار داشت: در چنين شرايطي ممكن است برخي بچه ها براي نرفتن به مدرسه بهانه هاي مختلفي از جمله ابتلا به سردرد، دل درد، اسهال يا بي حالي را مطرح كنند.
مدير گروه سلامت رواني – اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي تهران خاطر نشان كرد برخي از كودكان اصلا از خانه خارج نمي شوند، برخي هم پس از ترك خانه در طول راه هر چه به مدرسه نزديك تر مي شوند بر شدت ناراحتي، وحشت و بيقراري شان افزوده مي شود.
خرازي ها اضافه كرد والدين بايد توجه داشته باشند كه بخشي از بيقراري و ناراحتي فرزندشان به واسطه حضور در محيطي غريبه و ناآشنا، طبيعي و قابل انتظار است و به هيچ عنوان نبايد به وي پرخاش كنند يا كتكش بزنند.
وي توصيه كرد والدين نگذارند فرزندان شان بيش از حد به آن ها وابسته شود، يكي از تبعات اين وابستگي عدم تمايل به خروج از خانه يا امتناع از رفتن به مدرسه است كه از آن به عنوان ‘ترس از مدرسه’ يا ‘مدرسه ترسي’ ياد مي شود.

کودک و رسانه

دبير همايش سالانه ‘رسانه و سلامت روان’ گفت: والدين بايد در آخرين ماه تابستان و حتي پيشتر از آن، وقت بيشتري را به فرزندان كلاس اولي خود براي شناساندن ويژگي هاي مدرسه (حضور ديگر همسالان و آموزگاران، زنگ تفريح و …) اختصاص دهند و آن ها را با اتفاقاتي كه در محل تحصيل مي افتد، آشنا كنند.
خرازي ها افزود: در اين راستا پدران و مادران مي توانند با استفاده از كتاب هاي مصور و ساير محصولات رسانه اي مناسب به فرزند خود كمك كنند تا فضا و حال و هواي مدرسه را در ذهن آنان مجسم كند، همچنين اعضاي خانواده به ويژه خواهر و برادرهاي بزرگ تر مي توانند با اجراي بازي و نمايش به كودكي كه براي اولين بار قرار است پا به مدرسه بگذارد، شناخت بيشتري بدهند و از ترس و اضطراب آنان بكاهند.
وي افزود: اگر كودك علي رغم صحبت ها و راهنمايي هاي والدين همچنان از رفتن به مدرسه مي ترسد، بهتر است چند روز مانده به افتتاح مدارس، او را مستقيما به مدرسه ببرند تا كودكش از نزديك با محيط درس آشنا شود.
مدير گروه سلامت رواني – اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي تهران يادآور شد چنانچه كودك علي رغم به كار بستن همه ترفندهاي مختلف تاييد شده، همچنان حاضر به خروج از خانه يا ورود به مدرسه نشد، والدين بايد وي را به نزد فوق تخصص روانپزشكي اطفال ببرند.
خرازي ها بيان داشت: ‘مدرسه ترسي’ هر چند معضل شايعي است اما اكثر كودكان مبتلا به آن بر ترس خود غلبه كرده و در نهايت به مدرسه مي روند.
وي افزود: عمده اين مواردي كه راجع به كلاس اولي ها مطرح شد، در مورد خردسالاني كه براي نخستين مرتبه به مهدكودك يا مركز پيش دبستاني فرستاده مي شوند نيز صادق است

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشنای و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *