کم دقتی کودکان

کم دقتی کودکان

وقتی کودکان کم‌دقت هستند والدین چه راهکاری در پیش بگیرند؟

تمرکز بر موضوعی غیر از موضوع اصلی به‌صورتی که کودک از موضوع اصلی دور ‌شود را کمبود توجه می‌گویند؛ به‌طور مثال اینگونه کودکان معمولا به جای تمرکز بر طول یک کلمه یا یک شکل، به‌ توالی حروف یا یک علامت غیرضروری توجه می‌کنند. برای بهبود رفتار توجه، همه روش‌های آموزشی بایستی در ارتباط با یک تکلیف خاص رشد کند. این یک اصل است که ما توجه را تعلیم نمی‌دهیم؛ توجه به برخی چیزها را تعلیم می‌دهیم. از روش‌های بهینه برای اصلاح کاستی‌های توجه توسط مربی، بازی‌کردن با کودکان است. در این بازی‌ها از کودکان می‌خواهیم که وضعیت جسمانی خاصی را در نظر بگیرند و در طولانی‌ترین زمان ممکن آن حالت فیزیکی را حفظ کنند. کودکی که زمان طولانی‌تری را ‌توانست حفظ کند پیروز محسوب می‌شود (توجه یک توانایی ساده و واحد نیست که بتوان آن‌ را آموزش داد و بایستی آن را به سایر موقعیت‌ها نیز تعمیم داد. آنچه ضروری می‌نماید آموزش رفتار توجه در یک فعالیت خاص است؛ مانند توجه به خواندن یا هجی‌کردن یا توجه به حرکات موجود در یک ورزش یا توجه به تکالیف و یادگیری آنها.

برای افزایش دقت در کودکان:
روی توجه انتخابی محرک مربوطه کار کنید: توجه به اینگونه کودکان ناشی از تمرکز بر طول یک کلمه و یا یک شکل به جای تمرکز بر توالی حروف و یا توجه به یک علامت غیرضروری است که حواسشان را پرت می‌کند.
به کودک بگویید که کدام محرک مهم است: به توالی و ترکیب حروف توجه کنید و به آنها هم بگویید تا توجه کنند. مثلاً می‌گوییم: «یادت باشه از اینجا شروع کن و بخون».
تعداد محرک‌ها و پیچیدگی آنها را کم کنید: مثلاً برای ریاضی می‌توانید تعداد و تنوع مسائل ریاضی را کاهش دهید تا دشواری تکلیف کمتر شود
افزایش درجه شدت محرک مربوطه: صداهای ناگهانی، حرکت و رنگ محرک‌هایی هستند که می‌توانند برای جلب توجه بینایی کودک مورد استفاده قرار بگیرند. مثلا اگر مشکل در یادگیری حروف یک مصوت است مربی می‌تواند حروف مصوت کوتاه را قرمزرنگ کند و سپس به مرور زمان، رنگ را از تکلیف مربوطه محو کند
استفاده از تازگی و تنوع: استفاده از تازگی، شگفت‌انگیز‌بودن و خنده‌داربودن و معرفی چیزهای جدید، متفاوت یا غیرمعمول در یک موقعیت یادگیری، اغلب توجه کودک را جلب می‌کند. تازگی همراه با محرکی به کودک عرضه می‌شود که به‌آسانی توسط او کشف شود به‌طوری‌که شکست را تجربه نکند. یک چرتکه، شمارشگر یا رایانه کوچک دستی به‌جای کتاب حساب، نمونه‌هایی از تازگی هستند.

گرداورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *