آسم بيماری شايع كودكان‏

آسم بيماری شايع كودكان‏

با رسيدن فصل پائيز و نزديك شدن فصل زمستان، تعداد مبتلايان به بيماريهاي گوناگون ريوي زياد مي‏شود. آلودگي هواي تهران و بعضي شهرستان‏ها سهم بزرگي در بروز و شدت بيماري‏هاي مزمن ريوي دارد.

يكي از بيماريهاي ريوي شايع، آسم است كه كودكان را نيز چون افراد بزرگ مبتلا مي‏سازد. آسم يك بيماري ريوي كودكان است. و بيماري انسدادي قابل برگشت همراه با تنگي مجاري ريوي بشمار مي‏رود.

گاهي به علت عدم آگاهي والدين و عدم تشخيص صحيح، آسم مزمن مي‏شود و گاهي هم درمان نادرست سبب مزمن شدن آن مي‏شود. ابتلا پدر و مادر هر دو به آسم يا بيماري‏هاي آلرژيك ديگر 80 درصد سبب بروز اين بيماري در كودكان مي‏شود. ولي اگر پدر و مادر مبتلا باشند، 40 درصد سبب بروز اين بيماري در كودكان مي‏شود.

عفونت‏هاي تنفسي و تماس با مواد حساسيت‏زا مثل گرد و غبار، قارچ‏هاي ذره‏بيني معلق در هوا، وجود حيوانات خانگي و تماس كودك با آنها از عوامل بروز اين بيماري هستند.

استنشاق دود سيگار اطرافيان مثل پدر و مادر اهميت زيادي در به وجود آمدن آسم كودكان دارد و بايد جدا از آن خودداري شود. از عواملي كه سبب بروز حملات آسم مي‏شود.

ورزش، عفونت‏هاي ويروسي، آلرژي‏ها، هواي بسيار سرد، سرفه، عصبانيت، خنده بلند و خميازه را بايد نام برد و در اين ميان آلرژي در بروز حملات خس خس ريه‏ها در نزد كودكان نقش مهمي دارد. متخصصين توصيه مي‏كنند كه بهتر است كودك در6 ماهه اول زندگي فقط با شير مادر تغذيه شود و شروع غذاهاي ديگر را به بعد از6 ماهگي موكول كرد.

تغذيه كودك با غذاهايي چون شير گاو، تخم‏مرغ، گوجه‏فرنگي، ماهي، شكلات، ادويه، مواد كاكائويي و قهوه‏دار بايد از يك سالگي به بعد شروع شود. ضمنا محيط زندگي كودك حتي‏المقدور از گرد و غبار، دود و پر پرندگان پاك شود.

تشخيص اوليه بيماران مبتلا به آسم نسبت به عوامل حساسيت‏زا با خس خس كردن تنفسي، سرفه مكرر و تنگي نفس صورت مي‏گيرد و حملات سرفه به طور دائم و يا به صورت متناوب ممكن است تنها علامت بيماري آسم باشد.

جالب اين است كه تعداد قابل توجهي از كودكان مبتلا به آسم در سنين بلوغ بهبود مي‏يابند و فقط تعداد معدودي از آنها بيماريشان شدت پيدا مي‏كند. امروزه با وجود داروهاي نسبتا موثر، آسم كودكان قابل كنترل است ولي به وجود آوردن شرائط بهداشتي و تشخيص قطعي از طريق تست‏هاي آلرژي كه معلوم مي‏كند طفل به كدام ماده حساسيت دارد، مثمرثمر است.

فراموش نكنيد كه استفاده از داروهاي گشادكننده مجاري ريوي و اسپري‏ها فقط بايد به دستور پزشك معالج و طبق توصيه او صورت گيرد. كودكان مبتلا بايد از فعاليت بدني غيرضروري خودداري كنند و در هواي آلوده، ورزش براي آنها زيان‏آور است.

كودكان آسمي بايد از بيماران مبتلا به عفونت‏هاي تنفسي به گرد و غبار و مواد محرك مثل اسپري‏ها مو و خوشبوكننده‏ها، حشره‏كش‏ها، دوداگزوزها و دود آتش دور باشند و پدر و مادر اگر سيگار مي‏كشند و امكان ترك كردن آن نيست، از كشيدن سيگار در اتاق مخصوصا در فصل پائيز و زمستان به شدت اجتناب كنند.

به كار بردن ماسك جلوبيني گاهي در خارج از منزل ضرورت پيدا مي‏كند. اخيرا معلوم شده عفونت‏هاي ويروسي بخصوص (رينو ويروس) در شروع اين مرض و حملات آن نقش مهمي دارد و پا درمان آن شايد بتوان تعدادي از كودكان بيمار آسمي را درمان كرد.

منبع: روزنامه اطلاعات 

، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *