بازی با ویتامین ها

بازی با ویتامین ها

بازی با ویتامین ها

بازی با ویتامین هامسئولیت سنگین به وجود آوردن عادت های صحیح تغذیه ای در کودکان بر عهده والدین آنها است. ذائقه و عادت های صحیح یا غلط غذایی از سنین بسیار پائین در کودکان شکل می گیرند.

نوع غذاهای آماده شده در منزل، شیوه سرو کردن آنها، نحوه خرید موادغذایی، کمیت و کیفیت زمانی که خانواده برای صرف غذا دور هم جمع می شوند، همگی می توانند در شکل گیری یک الگوی ذهنی برای مصرف موادغذایی تأثیر به سزایی داشته باشد. در واقع هیچوقت برای آموزش تغذیه سالم به کودکان زود نیست زیرا چیزهایی که آنها امروز می بینند و یاد می گیرند در سنین بزرگسالی تبدیل به الگوی تغذیه آنها خواهد شد و در سلامت و شیوه زندگی شان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
شاید ترغیب کردن کودکان به مصرف میوه ها و سبزیجات و سایر خوراکی های سالم کمی سخت باشد زیرا آنها غالباً میان وعده ها و غذاهای چرب، شیرین، شور و پرادویه را ترجیح می دهند و هرچقدر هم که والدین درباره مضر بودن این خوراکی ها و فواید غذاهای سالم و کم کالری برای آنها توضیح دهند باز هم نمی توانند مانع اشتیاق بی حد و حصر فرزندشان برای خوردن آنها شوند.شاید در این میان، جذاب نبودن خوراکی های سالم در مقایسه با بسته بندی های پرزرق و برق تنقلات و فست فودهای خوش رنگ و لعاب، یکی از دلایل متمایز نبودن کودکان به مصرف آنها باشد. والدین می توانند با روش های بسیار ساده کودکان را به مصرف انواع و اقسام غذاهای سالمی که در منزل تهیه می شود، ترغیب کنند.
● با هم آشپزی کنید
البته این کار موجب کثیف شدن تعداد زیادی ظرف و به هم ریختگی آشپزخانه خواهد شد. اما بهترین راهکار برای اصلاح رفتار کودکان بد غذا است زیرا بچه ها به خوردن چیزی که در تهیه آن نقش داشته اند تمایل زیادی نشان خواهند داد. تزئین غذا و چیدن سفره نیز ازجمله مطلب هایی هستند که کودکان می توانند به خوبی از پس آن بربیایند. البته فراموش نکنید که غذا را همگی دور سفره صرف کنید. کودکانی که در کنار والدینشان و سرسفره غذا می خورند معمولاً عادات تغذیه ای بهتری دارند زیرا در حین غذا خوردن از سایر بزرگسالانی که سر سفره هستند الگوبرداری می کنند.

بازی با ویتامین ها

● خلاق باشید
ایجاد کمی تنوع در شیوه ارائه خوراکی های سالم به کودکان می تواند موجب اشتیاق نشان دادن آنها شود. به عنوان مثال اگر کودک خردسالتان به خوردن میوه علاقه ندارد می توانید با یک چاقوی تیز روی پوست میوه ها صورتک های خنده داری ایجاد کنید. انجام این کار احتیاج به مهارت زیادی ندارد. سپس با استفاده از میوه ها برای آنها قصه بگویید و نمایش اجرا کنید. البته به شرطی که در پایان بازی همه شخصیت های نمایش خورده شوند! راز این کار در این است که ذهن بچه ها را از این که چیزی را مجبور هستند بخورند منحرف خواهد کرد.
● با هم به خرید بروید
بچه ها همیشه دوست دارند مانند بزرگترها رفتار کنند. آنها را با خود به خرید ببرید.
به عنوان مثال اگر می خواهید میوه بخرید نظر او را هم در انتخاب میوه بپرسید و در حمل کردن کیسه های میوه یا سبد خرید و شستن میوه ها در منزل او را نیز مشارکت دهید.
اگر برای خرید سایر موادغذایی به سوپر یا فروشگاه زنجیره ای می روید، از آنها بخواهید که به شما در انتخاب خوراکی های سالم و مغذی کمک کنند.
● درباره ارزش غذایی خوراکی های مختلف صحبت کنید
آشنا کردن کودکان با انواع و اقسام ویتامین ها و خواص هر یک از آنها کار چندان سختی نیست. برایشان توضیح دهید که هر میوه یا خوراکی سالم دیگری چطور می تواند در سالم ماندن و قوی ترشدن آنها نقش داشته باشد.همچنین آشنا شدن با نحوه کاشت یا تهیه میوه ها، سبزیجات و سایر خوراکی ها نیز می تواند برایشان جالب باشد. اگر برایتان امکان دارد دانه یکی از میوه ها را در باغچه یا گلدانی بکارید و نحوه رشد و جوانه زدن آن را به بچه ها نشان دهید.

بازی با ویتامین ها

● با هم بسته بندی کنید
بعضی از بچه ها ترجیح می دهند خوراکی هایی را که به مدرسه می برند از تنقلات بسته بندی شده و آماده در سوپرمارکت ها تهیه کنند. اما اگر والدین به جای آن که هر روز صبح خوراکی ها را در کیف بچه ها بگذارند از آنها بخواهند هر شب از بین میوه ها و سایر تنقلات سالمی که در منزل موجود است انتخاب کرده و برای روز بعد بسته بندی کنند یا این که خودشان ساندویچ درست کنند ، آنها علاقه بیشتری به خوردن این میان وعده ها در مدرسه نشان خواهند داد.
● کتاب ها و بازی های مناسب تهیه کنید
بهتر است برای کودکان خردسال کتاب ها یا بازی های فکری یا اسباب بازی هایی تهیه کنید که شخصیت اصلی آنها میوه ها باشند. همچنین می توانید از بچه ها بخواهید با کاغذ رنگی یا سایر وسایلی که دارند کاردستی میوه ها و سایر خوراکی ها را بسازند یا آنها را نقاشی کنند. سپس نقاشی و کاردستی آنها را در آشپزخانه بگذارید یا روی در یخچال نصب کنید.
به طور کلی فقط این که از بچه ها بخواهید غذاهای سالم بخورند به تنهایی کارساز نخواهد بود بلکه باید آگاهی آنها را نسبت به مواد غذایی افزایش داده و از طریق بازی و نمایش و قصه آنها را به سوی تغذیه سالم سوق دهید.

روزنامه ایران

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *