برقراری ایمنی برای کودکان نوپا

برقراری ایمنی برای کودکان نوپا

برقراری ایمنی برای کودکان نوپا یکی از مهم ترین کارهایی که باید برای ایمنی وروجکِ نوپای خود انجام دهید، این است که خانه را ضدّ وروجک کنید. این کار ایمنی لازم را در منزلتان فراهم می کند و سبب حفظ بهداشت نیز می شود.

اگر خانه ی شما مملو از وسایل خطرناک باشد، حتّی یک ثانیه هم نمی توانید از کودکِ نوپایتان چشم بردارید و یا اگر در منزلتان وسایل گران قیمت، فراوان و در دسترس باشند، دایم باید مراقب او باشید؛ بخصوص اگر چاره ای برای کاهش خطرها و نیز حفظ اشیا و وسایل در نظر نگرفته باشید. البته قرار نیست، خانه به طور کامل ضدّ وروجک باشد زیرا اگر چنین خانه ای وجود خارجی هم داشته باشد، منزلِ دلپذیری نخواهد بود و بیش از آنکه شبیه خانه باشد، مشابه زندانی است که البته در آن اسباب بازی هم وجود دارد.

برای اینکه دوران نوپایی هرچه کم خطرتر و کم ضرر تر سپری شود، لازم نیست همه ی خانه را با رفتارهای دوره ی نوپایی تطبیق دهید امّا راهکارهایی وجود دارند که از خطرهای جانی، ضرر مالی، اتلاف وقت و انرژی و جنگ اعصاب های بیهوده جلوگیری می کنند. کودکانِ نوپا باید یاد بگیرند، برای محیط اطراف خود احترام قایل شوند.

برای اینکه خانه را ضدّ وروجک کنید، محیط منزل و خطرهای احتمالی از قبیل:‌ اشیای شکستنی که در ارتفاع کم و در دسترس قرار دارند، سیم های برق که از این سو به آن سو کشیده شده اند، مواد شوینده ی مضّر که در قسمت پایینی کابینت قرار دارند، اشیای نوک تیز مثل چاقو و … را بخوبی شناسایی کنید. با توجه به اینکه شما بزرگسال هستید و بهیچ عنوان نمی توانید آنچه به ذهن کودکتان خطور می کند، را حدس بزنید بنابراین سعی کنید همانند او فکر کرده و دنیا را از دریچه ی دید وی بنگرید، برای این منظور می توانید زانو بزنید و خانه را از همان ارتفاعی که او می بیند، بررسی کنید.

دقت داشته باشید؛ یادگیری بچّه ها نباید به حدّی پیشروی کند که برای خودشان یا دیگران خطرناک باشد یا آنکه منجر به صدمه به وسایل منزل شود. برای مثال کلید ها و قفل ها برای کودکانِ نوپا بسیار جالب اند، از طرفی پریزهای برق هم از نظر آنان شبیه قفل ها هستند. بنابراین سعی می کنند، کلید ها را در پریز برق هم امتحان کرده تا مطمئن شوند که آیا این قفل نیز توسط همین کلید باز می شود یا خیر، از این رو باید پریزهای برق را با محافظ بپوشانید. یا اینکه ویدئو از نظر کودکان شبیه به دستگاه نان برشته کن (توستر) است و به نظر آن ها بد نیست اگر نان تُست را در ویدئو بگذارند تا برشته یا در تلویزیون دیده شود!

از آنچه گفتیم نتیجه نگیرید که کودکانِ‌ نوپا اشراری بی باک و نترس یا خرابکارانی بی کلّه هستند زیرا تمام بچّه ها دوست دارند، هرکاری را ـ هرچقدر احمقانه ـ حداقل یک بار آزمایش کنند (لااقل از دید بزرگسالان که این طور است) و اغلب نیز به نظر می رسد، درمقابل وسوسه ی خُرد و تکه کردن اشیا توان مقاومت ندارند. به خاطر بسپارید؛ کودکانِ نوپا بمب انرژی هستند، زیرا با آنکه توانایی جسمانی تازه ای را یافته اند ولی هنوز کنترل آن را به طور کامل به دست نیاورده اند.

توجه کنید؛ همواره باید بین اتفاق یا حادثه و کار عمدی تفاوت قایل شوید زیرا بدون تردید هنگام رویداد یک اتفاق، هیچ کس مقصر نیست.

برقراری ایمنی برای کودکان نوپا

برقراری ایمنی در منزل

* اغلبِ کودکانِ نوپا بالا رفتن ـ حتّی از دیوار راست ـ را دوست دارند و هرگز به اینکه چگونه باید پایین بیایند و برخی از سقوط ها دردناک و مخاطره آمیز است؛ فکر نمی کنند. آن ها حتّی از پردها هم بالا می روند و از صندلی و اشیای مشابه به عنوان نردبان استفاده می کنند. تا حدودی باید به آنان حق داد زیرا بیش ترِ اتفاق های جالب یک یا دو متر بالای سر آنان به وقوع می پیوندد. بنابراین تا حدّ امکان میزان بالا رفتن ها را کاهش بدهید و از قرار دادن اشیای جالب و وسوسه انگیز در ارتقاع کم و در معرض دید، پرهیز کنید. برای مثال شکلات را روی کابینت آشپزخانه و در معرض دید او قرار ندهید چون به طور حتم کودکتان در جستجوی راهی برای بالا رفتن از کابینت خواهد بود. درضمن مطمئن شوید؛ فرزندتان نمی تواند از رختخواب های اضافه که گوشه ای از اتاق روی هم چیده اید، بالا برود و امکان فرو ریختن رختخواب ها بر سر و روی او نیز وجود ندارد. کتابخانه را هم محکم به دیوار متصل کنید تا برای وی خطری به وجود نیاورد.

* هر وسیله ای که در ارتفاعی بالاتر از قد کودک قرار داشته باشد و فقط قسمتی از آن مشخص باشد، کودکِ نوپا را وسوسه می کند تا سعی کند، تمام آن را ببیند. به عنوان مثال سیم وسایل برقی که بر روی میز یا کابینت قرار دارند یا دسته ی قابلمه که روی اجاق گاز است؛ برای کودک وسوسه کننده هستند. شاید نتوانید در تمام موارد این اشیا را دور از دسترس او نگاه دارید امّا اگر دقت کافی داشته باشید؛ قادر به کاهش میزان خطرهای احتمالی خواهید بود. به طور مثال دسته ی قابلمه را به سمت بیرون قرار ندهید، قابلمه را روی شعله ی پشتیِ اجاق گاز بگذارید و سیم وسایل برقی، تا حدّ امکان در معرض دید یا در دسترس او نباشد.

برقراری ایمنی برای کودکان نوپا

* برای افزایش ایمنی کودکان، از وسایل مناسب و محافظ، استفاده کنید. پنجره ها باید محافظ و قفل مناسب داشته باشند، پریزها را با محافظ بپوشانید، برای لبه تیزِ میزها تدبیری بیندیشید و کف حمام مشمع یا کفپوش های پلاستیکی بیندازید تا مانع لیز خوردن کودک گردند. کمدها و کابینت را قفل نمایید تا بچّه ها قادر به باز کردن آن ها نباشند و دقت کنید؛‌ این مسئله در مورد کابینت ها و کمدهای مواد شوینده، سمّی، شیمیایی و داروها اهميّت بیش تری دارد. بدون تردید راه پله ها باید دارای حفاظ باشند. وسایل شکستنی و اشیای شیشه ای را هم دور از دسترس و در محلی امن قرار دهید. از دیگر وسایل مفید برای حفاظت کودک، وسیله ای است که سیم های دستگاه های صوتی و تصویری و رایانه را در خود جای می دهد تا بچّه ها به سیم ها دسترسی نداشته باشند.

* اگر اشیای گران قیمت را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید؛ از اتلاف وقت، انرژی و هزینه جلوگیری کرده اید درضمن کمتر دچار افسوس ناشی از شکستن یا تخریب آن ها خواهید شد. این عادلانه نیست که روزی صد هزار بار به کودکتان بگویید: «دست نزن!» زیرا این جا خانه ی او هم هست.

* با استفاده از روکش های قابل تعویض و شستشو برای مبل ها، صندلی ها، حتّی فرش ها و قالیچه ها و نیز پرده هایی که شستشوی آن ها راحت باشد؛ به آسانی می توانید لکه های ناشی از انگشتان فرزندتان را بشویید و پاک کنید.

* تا حدّ امکان از خرید و استفاده از وسایلی که به آسانی لک و بدنما می شوند، خودداری کنید. زیرا انرژی و وقتی را که باید صرف تمیز نگاه داشتن آن ها بکنید، می توانید به کودکتان اختصاص دهید. درهرحال به این نکته توجه داشته باشید، اگر تمام تلاش خود را هم به کار ببرید، آن ها هیچ وقت تمیز و بدون لک نخواهند بود.

* خانه محل راحت و ایمنی است امّا به یاد داشته باشید؛ بیش تر حوادث ناگواردر داخل منزل اتفاق می افتند نه خارج از آن زیرا به طور معمول والدین خارج از خانه دقت و مراقبت بیش تری از کودک به عمل می آورند.

برگرفته شده از کتاب مامان کافی

، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *