بي‌اشتهايي کودکان، علل جسمي و روحي دارد

بي‌اشتهايي کودکان، علل جسمي و روحي دارد

بي‌اشتهايي کودکان، علل جسمي و روحي دارد

دکتر اکبر کوشافر متخصص کودکان و دبير انجمن کودکان ايران در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اين که بي‌اشتهايي در کودکان دلايل بسياري دارد، گفت: روش‌هاي نادرست ما در تغذيه کودک که موجب لجبازي و خودداري او از خوردن مي‌شود با کاهش رشد کودک نسبت به گذشته همراه خواهد بود.دکتر کوشانفر با اشاره به اينکه بي‌اشتهايي کودکان علل جسمي و روحي دارد، يادآورد شد: چنانچه شرايط روحي و رواني کودک و نحوه تغذيه از بدو تولد مناسب باشد معمولا نبايد شاهد بي‌اشتهايي کودک باشيم.

وي ادامه داد: بايد توجه داشت که رابطه کودک با محيط اطرافش با نحوه غذا خوردن او مشخص مي‌شود يعني کودک هر اعتراض يا مشکلي را با طرز غذا خوردن خود نشان مي‌دهد.دبيرانجمن کودکان ايران تاکيد كرد: اجبار پدر و مادر در غذا خوردن و رفتار اضطراب گونه مادر، مشاجره والدين، جدايي و تولد خواهر و برادر کوچک‌تر همه از جمله شرايطي است که کودک به آن اعتراض مي‌کند. پدر و مادر نبايد با تهديد، تنبيه و حتي تشويق به کودکان غذا بدهند؛ چرا که اين امر اثرات بدي در تغذيه کودک دارد شرايط را بايد به گونه‌اي فراهم کنيم تا کودک هنگامي که گرسنه مي‌شود خودش به طرف غذا بيايد.

بي‌اشتهايي کودکان، علل جسمي و روحي دارد

استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در ادامه افزود: به کار بردن روشهاي نادرست مانند التماس کردن، توجه کودک به تصاوير تلويزيون، دويدن به دنبال کودک، دهان کودک را با فشار باز کردن و تجويز شربت اشتها آور هيچ يک موثر نخواهد بود. رعايت نکردن نظم در غذا خوردن، پرکردن بيش از حد ظرف غذاي کودک، رعايت نکردن تنوع در غذا، نرم کردن بيش از حد غذا در بي اشتهايي کودک موثر است.دکتر کوشانفر در ادامه تاکيد کرد : تغذيه کودک همزمان با افراد خانواده و استفاده از ظروف غذاي مخصوص کودک در تشويق کوک به غذا خوردن موثر است.

وي به والدين توصيه كرد: براي غذا خوردن طول مدت معيني تعيين کنيد، باقي مانده غذاي کودک را بدون اينکه در مورد آن با ديگران بحث کنيد از سر سفره برداريد، کودک را با هم سن و سال خودش مقايسه نکنيد زيرا رشد و ميزان اشتها در کودکان مختلف متفاوت است. همچنين در موقع غذا خوردن کنار کودک نشسته در مورد غذا با او صحبت کنيد و از او بپرسيد از چه غذاهايي براي شام يا روز بعد دوست دارد، کودک را در انتخاب غذا آزاد بگذاريد و چنانچه مقداري از غذا را در اطراف پخش کند او را سرزنش نکنيد.اين متخصص کودکان در پايان خاطرنشان کرد: با شادي و نشاط، ميل به غذا خوردن را در کودک ايجاد کنيد، در اکثر موارد غذا نخوردن کودکان دوره‌اي گذرا يا اعتصاب غذا است كه بايد آرامش خود را در اين گونه موارد حفظ کنيد.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *