بچه های تیز هوش

رابطه بین هوشبهر ومحبوبیت بچه های تیز هوش

تحقیقات در زمینة جامعه سنجی نشان داده است که بین هوش بهر و محبوبیت رابطة مستقیم وجود دارد. این تحقیقات حقایق متفاوتی را نیز نشان داده است که اشارة مختصر به آن ها شاید برای خوانندگان و مخصوصاً اولیای کودکان تیز هوش و مربیان بی فایده نباشد:
1. وضع محبوبیت اجتماعی کودکان تیز هوش دردبیرستان تا حدودی کاهش می یابد.
2. کودکان تیز هوش به دوستی با سایر کودکان تیز هوش تمایل بیشتری نشان می دهند.
3. تسریع در طی دورة دبستان، از نظر انطباق با محیط، برای کودکان تیز هوش مشکلات جدی ایجاد نمی کند.
4. کودکان تیز هوش برای کودکان عادی نمونة ایده الی هستند و به همین دلیل، کودکان عادی ترجیح می دهند آنان را برای دوستی انتخاب کنند.
5. کودکانی که هوش بهر آنان خیلی بالاو در حدود 180 تا 200 است، از نظر انطباق با محیط کودکان معمولی، دچار مشکلاتی می شوند. اینگونه کودکان فوق العاده با کودکان مستعدی که هوش بهر آنان بالاتر از 130 باشد، بهتر معاشرت
تغییرات توصیه شده در برنامة دبیرستان ها
گزارشی که در سال 1959 کونانت (J.B.Conant ) رئیس سابق دانشگاه هاروارد منتشر کرد، متضمن توصیه های جالبی بود که اکثر آن ها  امروزه در دبیرستان های آمریکا اجرا می شوند. کونانت ابتدا در بارة 55 دبیرستان انتخاب شده در 18 ایالت امریکا مطالعه کرد و پس از مشاهدات متفاوت و مصاحبه با دانش آموزان، دبیران و مسئولان امر به این نتیجه رسید که دبیرستان های موجود برای کودکان تیز هوش و مستعد پندان سودمند نیستند و در تشویق آنان به کار بیشتر و شکفتگی استعدادشان نقش قابل توجهی ندارند. برای رفع این نقص، کونانت توصیه هایی دارد که خلاصة آن ها چنین است:
1.دانش آموزان  باید متناسب با استعداد خویش، اقلاً به سه گروه تقسیم شوند. ولی برای جلوگیری از جدایی افراد تیز هوش از جامعه، دروس مشترکی نظیر علوم اجتماعی و فعالیت های فوق برنامة گروهی نیز داشته باشند.
2. برنامه های درسی فشرده و به صورت واحد درسی تعلیم داده شوند.
3. قسمتی از دروس اجباری و قسم دیگر انتخابی باشند.
4. علوم اجتماعی در کلاس های بالای دبیرستان، بدون توجه به تقسیم بندی بر اساس استعداد، به همه یکسان تعلیم داده شود.
5. در قبال هر 250 یا 300 نفر دانش آموز، یک معلم مشاور آشنا با اجرای تست های معلوماتی و شایستگی وجود داشته باشد.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *