تقويت عزت نفس در فرزندان 4

تقويت عزت نفس در فرزندان 4

تقويت عزت نفس در فرزندان 4

مدت مطالعه 1 دقیقه

اکثر نوجوانان در مسیر نوجوانی و ورود به این دنیای گسترده و ناشناخته جدید خود را در معرض انتخاب های متعدد می یابند انتخابهایی که هیجان انجامش بیشتر از نتایج حاصل از آن ها و تبعات ناشی برایشان جذابیت دارد و این امری اجتناب ناپذیر است. اما در پس هر انتخاب و اجرا نتیجه و حاصلی در انتظار است. نتیجه ای که می تواند هر چیزی باشد. گاهی بسیار جذاب و امیدوار کننده و گاهی سخت دردناک و غیر قابل جبران می باشد. آنچه در این میان اهمیت ویژه ای دارد عکس العمل والدین واطرافیان در مواجهه با این نتایج دو سویه است. به حساب آوردن و تشویق  و در اصطلاح عموم دیدن انتخاب های ارزشمند تاثیر به سزایی در ماشین و چرخه انتخاب های بعدی نوجوان دارند .

تقويت عزت نفس در فرزندان 4

ولی کار وقتی سخت می شود که انتخاب ها ، تبعات سنگینی برای خود فرد و گاهی خانواده درپی دارد. اینجاست که در بسیاری از اوقات والدین و اطرافین توان مدیریت ماجرا را از دست می دهند و دراین گردنه مهم متوقف  می شوند و گاهی خود نیز در معرض انتخابی با تبعات غیر قابل جبران ، قرار می گیرند نکته قابل توجه آن است که بدانیم وقتی نوجوان داریم مرحله ای جدید از رشد مابه عنوان والدین آغاز شده است و یکی از مقتضیات آن آماده مواجهه با ریسک های نوجوان داری و انتخاب های او است. این بخشی است که مثل بسیاری از قسمتهای دیگر زندگی افراد قبل از ورود به آن ،خود را مهیا نمی کنند و طبیعتا در هنگام بحران یا متوقف می شوند و یا سقوط را نشانه می گیرند.

تقويت عزت نفس در فرزندان 4

پذیرا بودن والدین مفهمومی است که بیشترین کاربرد را در دوران نوجوانی دارد به این معنا که والدین می توانند انتخاب های فرزند را دوست نداشته باشند ، می توانند از عملکرد های فرزند گاهی ناراضی باشند وحتی عصبانی شوند اما هیچ یک از اینها پذیرا بودن والدین را نباید تحت تاثیر قرار دهد. به بیان دیگر فرزند باید بداند هر انتخابی که کرد مسئولیتش را باید بپذیرد اما همیشه والدین پذیرای او خواهند بود. پذیرا بودن به معنا پذیرش همه عملکرد های او نیست به این معناست که آغوش آنها در پس همه روزهای سخت و خوش در پس انتخابهای مختلف برای فرزندشان باز است اما با رعایت آن نکته که او باید خودش مسئولیت انتخابهایش را به عهده بگیرد اما فراموش نکند که والدینش در هر حالتی که باشد دوستش دارند.

با رشد فرزندمان رشد کنیم

حسین مینایی

روانشناس نوجوان

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *