تنبیه بدنی کودکان

تنبیه بدنی کودکان

تنبیه بدنی کودکان

نبيه بدني را برخی از والدین آخرين راه چاره براي تربيت کودک مي دانند، اما بايد توجه داشت كه همواره مي توان به جاي تنبيه و اعمال خشونت راه بهتري هم پيدا كرد. تنبيه بدني تبعات متعددي دربهداشت روانی کودکان بر جاي مي گذارد.

تنبیه بدنی کودکان، احتمال بروز رفتارهاي پرخاشگرانه را در آنها افزایش می دهد. رابطه ي مستقيمي بين تنبيه بدني در كودكي و بروز پرخاشگري در دوره ي بزرگسالي وجود دارد. تقريبا همه ي مجرمان در دوران كودكي يا به طور مداوم مورد تنبیه قرار گرفته و يا تهديد شده اند.

تنبیه بدنی مانع از ایجاد پیوندهای عمیق عاطفی بین والدین و فرزندانشان می گردد. زيرا طبيعي است كه انسان از كسي يا چيزي كه به او آسيب مي زند تنفر داشته باشد. ارتباط عاطفي و عشق و محبت واقعي زماني بين والدين و فرزند ايجاد مي شود كه پيوندهاي احساسي قوي به صورت چند جانبه ايجاد شده باشد.

از ديگر عوارض تنبيه بدني كودك، ‌فوران خشم و سرخوردگي انباشته شده در كودك تنبيه شده است. والدين نمي دانند كه با تنبيه بدني كودك خود، باورهايي را در كودك تقويت مي كنند كه زورگويي و  قدرت، حرف اول آنها را می زند. اين كودكان در آينده شروع به آزار و اذيت افراد ضعيف تر و كوچك تر از خود خواهند كرد و اين امر در زندگي آينده ي اين افراد به امري عادي تبديل خواهد شد.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *