دفاع کودکان از خود

از طریق بازی چگونه دفاع از خود را به کودکان آموزش دهیم؟

بازی های خشم آلود در کودکان طبیعی است و به نوعی با این کار خشم خود را تخلیه می کنند . اگر خطری وجود ندارد آنها را باید آزاد گذاشت . بسیاری نیز معتقدند نباید وسایل جنگ را برای کودک فراهم کرد .بیشترین چیزهایی که در ذهن کودک حک می شود تجارب شخصی آنهاست . اگر کودک توسط همسالان خود مورد خشونت قرار گرفت نباید از او دفاع کرد و همچنین نباید به او یاد داد تو هم بزن بلکه باید دفاع کردن را به او آموخت . بدینگونه که والدین نقش کودک شروری را بازی می کنند و از کودک می خواهند که از خودش دفع کند ، بازی بیا تو چشای هم نگاه کنیم ، قیافه مغرور گرفتن ، بازی فرار از دست بچه های قلدر ، به مربی گفتن ، پاسخهای ساده و قاطع بدهد ” خودتی”، “تو اینجور فکر کن “، ” آینه ،آینه” و سپس آنها را تشویق کنید . با کسانی دوست بشه که اونو مسخره نمکنند .
در آموزش دفاع به کودک کافی است با کودک نقش بازی کنید که مثلا من می خوام به تو حمله کنم و تو باید از خودت دفاع کنی یا فرار کنی یا اینکه بری و یک بزرگتر را درجریان بگذاری . کشتی گرفتن به کودک اعتماد به نفس می دهد می توانید هر از گاهی با او بدون خشونت کشتی بگیرید و اجازه دهید او شما را شکست دهد ودائما به کودک خود این پیغام را بدهید که زدن ، گاز گرفتن و پرتاب کردن ممنوع است . هیچگاه کودک را ترغیب نکنید که اگر کسی تو را زد تو نیز او را بزن . کودکانی که انرژی زیادی دارند و این انرژی را از طریق خشونت تخلیه می کنند را می توان با ورزشهای رزمی آشنا کرد.همانطور که گفته شد بازی دیگری که هم برای ایجاد اعتماد به نفس و هم برای دفع کودک مهم است بازی بیا توی چشمای هم نگاه کنیم است . تحقیقات نشان میدهد کودکان قلدر معمولا قربانی خود را کسی انتخاب می کنند که سر به زیر است و. نگاه چشم در چشم ندارد . و این بازی می تواند کمک شایانی به کودکانی که قربانی بچه های قلدر می شوند بکند.
بازی شطرنج ، تخته نرد و کارتهای بازی در صورتی که جنبه برد و باخت آن کمرنگتر و هیجان حین بازی پر رنگ تر باشد و موضوع پول به وسط نیاید می تواند بسیار آموزنده باشد .در بازی وقتی بازنده می شوید حتما به کودک بگویید ” من خیلی تلاش کردم برنده بشم ولی تو تلاشت از من بیشتر بود بهت تبریک میگم “وقتی کودک در بازی بازنده می شود ” من دوست ندارم وقتی در بازی بازنده می شی این رفتار را از خودت بروز بدی بهتر روحیه ورزشکاری داشته باشی و به من تبریک بگی

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *