سوالات کودکانه

سوالات کودکانه

سوالات کودکانه

سئوالات شایع کودکان در ارتباط با تولد و پاسخ والدین به این سوالات

در خصوص پاسخ به سئوالات کودکان باید نکات زیر را رعایت کنید :
از سئوالش استقبال کنید .
اطمینان حاصل کنید که آیا متوجه منظورش شده اید یا نه .
اگر نگرش غلطی دارد از او بگیرید .
پاسختان ساده و قابل فهم باشد .
صداقت را رعایت کنید .
برای استقبال از سئوال کودک می توانید از این جمله استفاده کنید : چه سئوال خوبی !…و برای اطمینان حاصل کردن و آگاهی از نگرش غلط او سئوالی را که از شما پرسیده به خودش برگردانید : تو چی فکر می کنی …؟
نوزاد از كجا مي‌آيد؟ وقتي كودك زير پنج ساله مي‌پرسد: «نوزاد از كجا مي‌آيد؟» مراحلی را که گفته شد رعایت کنید یعنی ابتدا بگویید چه سئوال خوبی ، بايد به او پاسخي ساده و كوتاه داد. براي ارضاي كنجكاوي اين بچه‌ها، به حداكثر دو يا سه جمله نياز است و قبل از اينكه به او توضيح بدهيد، ابتدا نسبت به مورد سؤال كودك خود اطمينان كسب كنيد و سؤال را براي خودتان و كودكتان تكرار كنيد تا همه چيز روشن و شفاف باشد. و مطمئن شويد كه به درستي سؤال او را فهميده‌ايد.

سوالات کودکانه

والدين بايد اين نكته را براي كودك روشن كنند كه نوزاد را از بيمارستان يا مغازه نمي‌خرند. بلكه پزشك، پرستار يا ماما كمك مي‌كنند تا نوزاد از بدن مادر خارج بشود.
به عنوان مثال:
دختر بچه: مامان، نوزاد از كجا مي‌آيد؟
مادر: تو فكر مي‌كني از كجا مي‌آيد؟
دختر بچه: مطمئن نيستم شايد بيمارستان
مادر: نوزاد در جاي مخصوصي از بدن مادرش رشد مي‌كند تا آماده بيرون آمدن بشود.
دختر بچه: توي شكم، نه؟
مادر: نه جاي مخصوص نوزاد «رحم» نام دارد
نوزاد چگونه بيرون مي‌آيد؟ كودكان عقايد نادرست مختلفي درباره‌ي تولد دارند. منطقي‌ترين توضيح براي بيشتر بچه‌هاي كوچك اين است كه نوزاد به گونه‌اي از ناف مادرش بيرون مي‌آيد. مفهوم تولد حتي براي بچه‌هاي بزرگ تر نيز گيج كننده است.توضيحات زير بايد براي جواب اين سؤال به كودك گفته شود:رحم مثل بادكنك است و با باز شدن خود براي رشد نوزاد جا باز مي‌كند ،وقتي نوزاد براي بيرون آمدن آماده شد، بدن مادر آن را به بيرون هل مي‌دهد. وقتي نوزاد آماده بيرون آمدن مي‌شود، پدر و مادر به بيمارستان مي‌روند و پزشك يا ماما به نوزاد كمك مي‌كنند تا از بدن مادر خارج شود.
گاهي نوزاد به دلايل مختلفي نمي‌تواند از كانال تولد خارج شود كه در اين صورت به كمك بيشتري نياز دارد. در اين گونه موارد پزشك قسمت پايين شكم مادر شكافي ايجاد مي‌كند و نوزاد را از آنجا خارج مي‌كند. به اين عمل سزارين مي‌گويند بسياري از بچه‌ها دوست دارند قصه‌ي تولد خود را بشنوند. والدين مي‌توانند از اين موقعيت ايده‌آل براي گفت و گو درباره‌ي روند تولد صحبت كنند.

 گردآورنده : سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *