فواید نگهداری از حیوانات خانگی

فواید نگهداری از حیوانات خانگی

فواید نگهداری از حیوانات خانگی برای کودک

گفته شد کودکان نباید هر حیوانی را تحت مراقبت قرار دهند، زیرا حیوانات هر یک اثر جداگانه‌ای بر کودک می‌گذارند. مثلاً نگهداری از سگ برای کودک خطر داشته و ممکن است رفتار آن با خلق و خوی کودک همخوانی نداشته باشد. بنابراین در این فصل نگهداری از جوجه مطلوب‌ترین گزینه است. لذا روانشناسان معتقدند نگهداری حیوانات خانگی از چند جهت برای کودک مفید است.
نگهداری از جوجه به کودک کمک می‌کند تا احساسات مثبتش را درباره حیوانات رشد داده و باعث افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس او شود. به‌طور کلی ارتباط مثبت با حیوانات می‌تواند به رشد ارتباط‌های معتمدانه با دیگران کمک کند. ارتباط خوب با یک حیوان به رشد ارتباط غیر‌کلامی،‌یکدلی و همدلی او نیز کمک می‌کند. حیوانات می‌توانند موقعیت‌های متفاوتی برای کودکان فراهم کنند. حیوانات باعث می‌شوند تا کودک با به‌کار گرفتن سبک خودگویی تفکرات و رازهایی شخصی برای خود داشته باشد. کودک در ارتباط با حیوانات فرایندهای دیگر زندگی را از تولد گرفته تا مرگ، سرماخوردگی و… تجربه و درک می‌کند، زیرا یک ارتباط مناسب با طبیعت پیدا کرده و از طرف دیگر نیازهای عاطفی او پاسخ داده می‌شود.»
دکتر همت یارزاده می‌افزاید: «کودکان در ارتباط با حیوانات هم ارتباط با دیگران را فراگرفته و هم دوست داشتن و عاطفه را تجربه می‌کنند، آنها از طرف دیگر فقدان و عزا را نیز به معنای واقعی تجربه می‌کنند.»
شفایی در این مورد می‌گوید: «هنگام مرگ جوجه، کودک یک گام جلوتر افتاده و او از نظر عاطفی احساس تعلق خاطر و فقدان را تجربه می‌کند. بنابراین در بسیاری مواقع فرآیند سوگ و عزاداری را در کودکی که جوجه‌اش را از دست داده است، می‌بینیم. این فرآیند، یک گام کودک را جلوتر برده و کودک درک می‌کند که اگر اکنون جوجه‌اش را از دست داده، دیگر قابل برگشت نیست و جوجه مثل عروسک او نبوده که در صورت خراب شدن، دوباره تعمیر شود.»
به هر حال در این دوره کودکان به لحاظ عاطفی بسیار رشد می‌کنند. شفایی می‌گوید: «کودکان در نگهداری از حیوانات دو خصیصه را رشد می‌دهند؛ یکی مسئولیت‌پذیری و دیگری مراقبت از حیوان. کودک در این جریان یاد می‌گیرد که با بموقع غذا دادن به حیوان، از او مراقبت کند اما کودکانی که حیوانات خود را آزار می‌دهند، در واقع احساس مسئولیت نسبت به حیوان خانگی را به درستی نپذیرفته‌اند.»
دکتر همت یارزاده هم می‌گوید: «در صورتی که حیوان‌آزاری از سوی کودک ادامه پیدا کرد، احتمال بروز مشکلات عاطفی در کودک وجود دارد و احتمال این که آنها در بزرگسالی مشکلات روانپزشکی پیدا کنند، زیاد است.»
اما شفایی در این مورد معتقد است: رواشناسان بر این اعتقاد نیستند که کودکانی که حیوان‌آزاری می‌کنند، حتماً به اختلالات روانی در بزرگسالی مبتلا می‌شوند.

گرداورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *