كنار آمدن با سقط جنين

كنار آمدن با سقط جنين

كنار آمدن با سقط جنين

چگونه مي توانم با اندوه حاصل از سقط جنين خود كنار بيايم؟

وقتي جنين سقط مي شود، طبيعي است كه احساس تحير، غم و اندوه، گناه، و عصبانيت بكنيد و حسي از شكست و آسيب پذيري را داشته باشيد. روزها، هفته ها و حتي ماههايي كه از پس سقط جنين مي‌ آيند، مي‌تواند به طرز باور نكردني دشوار و دردناك باشد؛ اگر اين اولين سقط جنين شما نبوده است يا اگر با دقت تمام براي اين حاملگي برنامه ريزي كرده بوديد و فكر مي كرديد كه همه چيز را “درست” انجام داده ايد، در آن صورت اين مسئله دردناك تر هم خواهد شد. ممكن است احساس شرمنده¬گي كرده، بدخلق شويد و قادر به تمركز كردن يا خوابيدن نباشيد. اگر به ديگران گفته ايد كه حامله هستيد، احتمالً نگران اين هستيد كه چگونه اين خبر را به آنها بدهيد و حتي صادقانه ترين و صميمانه ترين ابراز همدردي ها را به راحتي نمي توانيد بپذيريد. لازم است در حالي كه اين دوران سخت و دشوار را سپري مي كنيد، نكاتي چند را به خاطر داشته باشيد:
فراموش نكنيد كه شما مقصر نيستيد. سقط جنين مي تواند هر كسي را تحت تاثير قرار دهد. آشكارا و صادقانه با همسرتان راجع به آنچه رخ داده و تاثير آن بر شما صحبت كنيد. به ياد داشته باشيد كه هيچ روش صحيح يا غلطي براي برخورد با غم و اندوه وجود ندارد. احساسات خود را همان گونه كه هستند بپذيريد و خود يا همسرتان را بر اساس چگونگي واكنشتان به اين وضعيت، مورد قضاوت قرار ندهيد.
به خود زمان كافي بدهيد تا حالتان خوب شود. براي پشت سر گذاشتن هر چه سريع تر غم و اندوه  ناشي از سقط جنين خود را تحت فشار قرار ندهيد. اگر با غم و اندوه خود بدون نگراني در مورد آينده برخورد كنيد، التيام و شفاي شما كامل‌تر خواهد بود. ممكن است در زمان مقتضي متوجه شويد كه حالتان خوب شده است. با گذشت زمان شرايط تغير كرده و حالتان بهتر خواهد شد.
مدتي به سر كار نرويد. حتي اگر به لحاظ جسمي مشكلي نداريد، چند روزي مرخصي گرفتن مي‌تواند سودمند باشد. به فرصتي نياز داريد تا آنچه را كه رخ داده است، ارزيابي كنيد. بنابراين، براي مدتي دور بودن از كار هر روزه به شما كمك خواهد نمود تا تمام آنچه را كه داريد تجربه مي‌كنيد، بپذيريد.

كنار آمدن با سقط جنين

از همسرتان انتظار نداشته باشيد كه مثل شما غم و اندوه خود را ابراز كند. اگر به نظر مي‌رسد كه همسرتان به اندازه شما به خاطر از دست رفتن جنين متأثر نشده است، به ياد بياوريد كه مردان و زنان به شيوه متفاوتي غم و اندوه خود را ابراز مي كنند. در حالي كه زنان به ابراز احساساتشان تمايل دارند و حمايت از جانب ديگران را جستجو مي كنند، مردان تمايل دارند كه احاساستشان را در درون خود نگه دارند و خود به تنهايي با از دست رفتن جنين رو به رو شوند. همچنين، مردان اغلب احساس مي‌كنند كه براي مراقبت از همسرشان لازم است كه خود را قوي نگه دارند. بنابراين آرامش و خونسردي او را به توجه نكردن به خود يا از دست رفتن جنين تفسير نكنيد و خود را به اين خاطر كه به خوبي همسرتان نمي‌توانيد با اين مسأله كنار بياييد، سرزنش نكنيد. احساسات و نيازهاي خود را با همسرتان در ميان بگذاريد، اما به يكديگر اين آزادي را بدهيد كه هر يك، از دست رفتن جنين را به شيوه خود تجربه كند.
خود را از ديگران جدا نكنيد. اگر چه صحبت كردن درباره از دست دادن جنين دردناك به نظر مي رسد، در ميان گذاشتن داستان خود با ديگران موجب مي‌شود كه كمتر احساس تنهايي بكنيد و كمكتان مي‌كند تا حالتان بهبود يابد. ممكن است شگفت زده شويد وقتي ببينيد كه بسياري از همكاران، دختر عموها و دختر دايي‌ها، همسايه ها و دوستانتان براي خود داستاني درباره‌ي از دست دادن جنين و بهبود يافتن دارند. همچنين ممكن است حمايت و درك شدن را از جانب كساني دريافت كنيد كه انتظارش را نداشتيد (كه مي‌تواند درك نشدن از سوي كساني كه انتظار داشتيد بفهمند كه اين واقعه چقدر برايتان دردناك است را جبران كند). وقتي كسي آنچه را كه شما داريد تجربه مي‌كنيد، تجربه نكرده باشد، واقعاً نمي‌تواند بفهمد كه چه‌ قدر دردناك است. بيشتر مردم مي‌خواهند چيزي بگويند كه شما را تسلي دهد، اما نمي‌دانند چه بگويند. اگر آنها چيز غلطي گفتند يا اصلاً چيزي نگفتند، آن را عمدي تلقي نكنيد.

كنار آمدن با سقط جنين

حمايت ديگران را به دست آوريد. از پزشك يا ماماي خود در مورد گروه هاي حاميِ سقط جنين در جامعه خود پرس و جو كنيد. ممكن است مدتي طول بكشد تا گروهي را پيدا كنيد كه مناسب شما باشد، بنابراين اگر از اولين گروهي كه امتحان مي‌كنيد، خوشتان نيامد نا اميد نشويد. پيشاپيش اطلاعاتي را در مورد افرادي كه در گروه هستند كسب كنيد تا ببينيد كه آيا شما براي اين گروه مناسب هستيد يا نه. (بيشتر آنها سقط جنين زودهنگام يا ديرهنگام داشته اند؟ آيا گروهي است كه عمدتاً براي كنار آمدن با تولد جنين مرده تشكيل شده است؟). همچنين ممكن است كه از يك مشاور حرفه‌اي بخواهيد كه كمكتان كند تا با عواطف دشواري كه در حال حاضر تجربه مي‌كنيد، دست به گريبان شويد و در نهايت، غم و اندوه خود را بپذيريد و با آن كنار بياييد.

كجا مي‌توانم حمايت آن‌لاين را از ديگر زناني كه همين مشكل را تجربه كرده اند، پيدا كنم؟

مراكز اجتماع مركز نوزاد را براي تسلي و حمايت بازديد كنيد:
• داستان سقط جنين خود را با زناني در ميان بگذاريد كه آن را مي‌فهمند.
• ببينيد چگونه ديگران با سقط جنين هاي متعدد كنار مي آيند.
• از زناني حمايت بجوييد كه سعي مي‌كنند پس از سقط جنين دوباره حامله شوند.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *