مسمومیت غذایی کودک

مسمومیت غذایی کودک

مسمومیت غذایی کودک

یکی از شایع ترین بیماری‌های تهدیدکننده کودکان مسمومیت غذایی است که معمولاً در اثر مصرف غذا یا نوشیدنی آلوده به باکتری ها یا ویروس ها ایجاد می شود. شایع ترین دلیل بروز این نوع مسمومیت وجود نوعی باکتری به نام اشرشیاکولی است که عمدتاً در گوشت قرمز یافت می شود.

علائم ممکن است به سرعت ظرف چند ساعت یا حتی تا یک یا چند روز پس از خوردن غذای آلوده ایجاد شود. مسمومیت با غذای سمی غالباً در اثر سموم تولید شده به وسیله باکتری های گروه استافیلوکوک بروز می کند. علائم معمولاً سریع ایجاد می شود و ممکن است در عرض ۲ تا ۶ ساعت پس از خوردن غذای آلوده ظاهر شود. مهمترین نشانه های مسمومیت غذایی که در صورت بروز آنها باید سریعاً فرد مبتلا را به بیمارستان منتقل کرد عبارتند از:- تهوع، استفراغ – دردهای شکم به صورت گرفتگی عضلانی- اسهال (امکان وجود رگه های خونی)- سردرد یا تب- نشانه های شوک- اختلال هوشیاری

مسمومیت غذایی کودک

از آنجا که مسمومیت غذایی به لحاظ نقشی که در کاهش آب بدن دارد و باعث بروز عوارض بدتر به ویژه در کودکان و سالمندان می شود رعایت بهداشت سطح آشپزخانه و مواد غذایی که مهمترین عامل بروز مسمومیت غذایی شناخته شده است بسیار توصیه می شود. ظرف شویی، سطوح و میزهای آشپزخانه، سطل آشغال، پیشخوان و محل اتصال لوله ها را به طور منظم با آب داغ و ماده پاک کننده بشویید.تمامی قسمت های وسایل و ابزار تهیه مواد غذایی همانند چرخ گوشت و مخلوط کن را پس از استفاده با آب داغ و ماده پاک کننده شست وشو نمایید می توانید از یک محلول سفیدکننده نیز استفاده نمایید. استفاده از دستکش در صورت بیماری و یا بریدگی دست ها الزامی است، به واسطه این که دستکش ها می توانند باکتری ها را جابه جا نمایند توصیه می شود آنها را به طور مرتب شست وشو نمایید. حوله، اسفنج و دستمال های آشپزخانه را به طور مرتب بشویید. قبل از باز کردن کنسروها، درهایشان را شسته و مانع از تماس در با محتویات داخل کنسروها شوید. تیغه های دربازکن را در هر دفعه مصرف بشویید. نگهداری غذا در یخچال منجر به کند شدن رشد باکتری ها می شود. به طور مرتب دماسنج را تنظیم کنید. غذا های گرم باید در درجه حرارت بالای ۶۰ درجه و غذاهای سرد در درجه حرارت پایین ۴ درجه نگهداری شوند. گوشت قرمز، مرغ، ماهی و فرآورده های دریایی در طبقات زیرین یخچال نگهداری نموده و از آلودگی سایر موادغذایی با شیره آنها جلوگیری نمایید. درجه حرارت فریزر باید زیر «۱۸» سانتیگراد باشد. این درجه حرارت رشد بسیاری از باکتری ها را متوقف می کند. گوشت قرمز و مرغ و ماهی و فرآورده های دریایی را در ظروف مخصوص و در طبقات زیرین فریزر نگهداری نمایید. از قرار دادن بیش از اندازه مواد غذایی در داخل فریزر خودداری نمایید تا جریان هوای خنک به راحتی در گردش باشد.

منبع:ویستا

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *