مشکلات تغذیه ای در کودکان

مشکلات تغذیه ای در کودکان

 جلوگیری از مشکلات تغذیه کودکان در جریان رشد آنها

مشکلات تغذیه ای در اغلب موارد از موارد زیر ناشی میشود:
تلاش والدین مشتاق برای خوراندن غذا به کودک ، مهیا ساختن غذاهای نا مناسب برای کودک توسط والدین بی دقت ، دادن هر نوع مواد غذایی مورد درخواست کودک ، از جمله شیرینی های مختلف توسط والدین آسان گیر .
پیشنهادات زیر شما را درجلوگیری از مشکلات خوردن کودکتان در جریان رشد یاری می رساند.
از خوراندن اجباری غذا به کودک ، یا اصرار بیش از حد برای وادار کردن آنان به خوردن غذا پرهیز کنید.با آنها بر سر غذا نزاع نکنید . وقتی کودکان بیش از حد تحت فشار قرار می گیرند سر به طغیان برمی دارند و کلا از خوردن غذا امتناع می کنند.
متوجه این نکته باشید که اشتهای کودکان متغیر است . گاهی بسیار زیاد می خورند و گاهی بسیار کم مقدار مصرف غذا معمولا به مرور زمان یکنواخت می شود. مقدار کمی غذا – کمتر از آنچه می خورند
نه بیشتر برای آنها بریزید و در صورت لزوم دوباره بشقابتان را پر کنید و با این روش ، می توانید از دعوا برسر تمام کردن غذای موجود در بشقاب پرهیز کنید . غذاهای تازه را آهسته اهسته به کودک عرضه کنید در ابتدا فقط مقدار اندکی از آنها را به او بدهید و به او فرصت دهید که تدریجا به انها علاقمند شود. گاهی کودک غذای خاصی را به هیچ وجه نمی پذیرد ، ولی تا زمانی که غذاهای دیگر مواد عذایی اساسی را تامین می کنند ، مشکلی پدید نمی آید. اکثر بزرگسالان اذعان دارند که اکنون غذاهایی را می خورند که در کودکی آنها را دوست نداشتند.
زمان مصرف غذا را با لذت و شادی همراه کنید ، از بحث کردن ، نزاع و تهدید بپرهیزید . عذاهای متعادل به کودک بدهید و از عرضه چیزهای خیلی شیرین و چرب به او اجتناب کنید . برخی از والدین شکایت می کنند که فرزندشان از خوردن سبزیجات امتناع می کند . این والدین احتمالا خود نیز به سبزیجات علا قه ای ندارند و به ندرت آن را تهیه می کنند.
وقتی کودکان آنقدر بزرگ شدند که بتوانند از غذاهای بزرگسالان استفاده کنند ، از همان غذا به آنان نیز بدهید ، و از پختن غذای جداگانه برای آنان پرهیز کنید، بی تردید تهیه غذاهایی که کودک دوست دارد هر چند یکبار کاری درست است ، ولی این غذا را اضافه بر غذای سایر اعضای خانواده یا به عنوان جایگزینی برای ایت غذاها تهیه نکنید.

گردآورنده: سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *