مفهوم دل بستگی و فرایند آن

مفهوم دل بستگی و فرایند آن

مفهوم دل بستگی

مفهوم دل بستگی و فرایند آن:دل بستگی، مفهوم جامعی است که توصیفی ساده برای تبیین پیوندهای عاطفی و روابط مختلف و تداوم و استمرار این روابط در طول زمان و موقعیت های متفاوت را امکان پذیر می سازد. صاحب نظران مختلف درباره ی این مطلب که آیا برای مشاهده ی رفتارهای آشکار می توان ماهیت واقعی و زیربنایی آن ها را استنباط کرد، دیدگاه های متفاوتی را ارائه می دهند.

به طور کلی واژه ی دل بستگی در دو جهتی که اساساً با یک دیگر متفاوت اند، به کار گرفته شده است. در ابتدا، واژه ی دل بستگی برای اشاره به پیوند شدید و دیرپای احساسی و عاطفی یک فرد به یک با چند فرد دیگر به کار گرفته می شد. نکته ی قابل توجه این است که از این دیدگاه، دل بستگی، ویژگی فردی کودک به شمار می آید؛ یعنی کودک به مادر وابسته است. دل بستگی لزوماً به معنای مشخص رابطه ی دو طرفه و تعالی بین طرفین یک رابطه تلقی نمی گردد.

دل بستگی به عنوان نیرویی زیربنایی و نهفته تصور می شود که رفتارهای دل بستگی مختلفی را هدایت می کند و این نیرو برای حفظ نزدیکی به فرد مورد دل بستگی کافی است.

برخی دیگر از محققان چندان مایل نیستند که ارتباطی بین رفتارهای اجتماعی مشاهده شده با پیوندهای احساسی نهفته، قائل شوند. از دیدگاه آنان، واژه ی دل بستگی تنها یک استعاره ی ساده است که بر طبقه ی خاصی از پاسخ ها، از قبیل اضطراب و جست و جوی مجاورت که موجب ترسیم برخی روابط می شوند، دلالت دارد. دل بستگی به عنوان یک استعاره، اصطلاح ساده ای است که بیش تر نشانگر یک ویژگی از رفتار متقابل است تا یک علت زیربنایی برای این الگوهای رفتاری، دل بستگی، ویژگی رفتار متقابل است تا ویژگی فردی.مفهوم دل بستگی و فرایند آن

فرایند دل بستگی

مادر و کودک هر دو نفر در استقرار و تداوم رابطه ی دل بستگی امن و قوی، نقش اساسی دارند. کودک عمدتاً از طریق هیأت ظاهر و کنش ها و واکنش های خود تأثیرات قابل توجهی بر میزان دل بستگی مراقب خود می گذارد و به دنبال آن، مراقبان نیز عموماً از طریق میزان پذیرش و حساسیت، واکنش به رفتارهای کودک بر پدیداری و میزان دل بستگی تأثیر می گذارند.

در فرایند پدیده ی دل بستگی، شرایط حاکم بر فضای خانواده می تواند نقش حیاتی داشته باشد. برخی تغییرات تنش زا مانند بیماری یا بیکاری می تواند از یک نگاه مثبت و سازنده وضعیت روانی مادر را متأثر نموده و بر فرایند دل بستگی اثر گذارد. مفهوم دل بستگی و فرایند آن

روابط حمایتی اعضای خانواده و دوستان می تواند در برابر این تأثیرات منفی نقش حفاظتی بر عهده داشته باشند. مطلب جالبی که به نظر می آید عامل مؤثری در میزان پاسخ دهی مادر به کودک خود باشد، تجارب زندگی گذشته و خانوادگی خود مادر است. دشواری های عمده ای که مادران با کودکان نوپای خود دارند، احتمالاً نشأت گرفته از خانواده های از هم پاشیده یا روابط سست و ضعیف مادران یا والدین خود است. در نهایت به نظر می رسد والدینی که تجارب ناخوشایندی از زندگی گذشته ی خود دارند و در گذشته شاهد خشونت ها و بدرفتاری های الگوهای بزرگ سال بوده اند، پیش تر تمایل دارند رفتارهای طبیعی کودک را غیرطبیعی بپندارند و آن ها را طرد کنند. این قبیل والدین بیش تر در معرض بدرفتاری با کودکان خود قرار دارند.

، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

One thought on “مفهوم دل بستگی و فرایند آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *